Единен регистър по устройство на територията ще създадат в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Той ще обединява в себе си всички регистри, водени от министерството, Дирекцията за национален строителен контрол, областните администрации, общинските администрации и администрациите на районите в градовете с районно делене. Това съобщиха от Министерския съвет след днешното онлайн правителствено заседание.
Регистърът е една от приетите от правителството промени в Закона за устройство на територията, с които се цели подобряване на административното обслужване и намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, както и прецизиране на процеса, свързан с предоставяне на административни услуги по реда на ЗУТ.
В регистъра ще се публикуват разрешения за поставяне на преместваеми обекти, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи и заповеди за премахването им, разрешения за изработване на устройствени планове и техните изменения, актове за одобряването им, както и разрешения за строеж.
Регистърът ще съдържа също удостоверения на консултантите, извършващи оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване строителен надзор, технически паспорти на строежите, актове за въвеждане в експлоатация на строежите и заповеди за премахване на незаконни строежи.
Регистърът ще бъде интегриран с порталите за отворени и за пространствени данни. Всички данни в него ще са достъпни по електронен път. Ще се дадат ограничени права за ползване на отделна информация, без възможност за промени от гражданите.
Условията и редът за публикуване на информация в единния регистър и за поддържането й в актуален вид ще бъдат определени с наредба на Министерския съвет. До неговото създаване издадените актове ще се публикуват по досегашния ред.
Целта на промените в ЗУТ е чрез обединяване на данните за устройственото планиране на територията, инвестиционното проектиране и строителството да се осигури бърз достъп до тях и по-добро административно обслужване. По тази причина е предвидено административните органи, организациите, предоставящи обществени услуги, лицата, осъществяващи публични функции и органите на съдебна власт да установяват служебно за нуждите на съответното производство всички обстоятелства, вписани в единния регистър въз основа на съответните идентификационни данни, посочени от заявител, молител или жалбоподател.
Предвижда се още с наредба да бъдат определени общи правила за организацията на административното обслужване по ЗУТ и да се утвърдят образци на документи за всички административни услуги, извършвани по реда и условията на този закон. Целта е намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, като се уеднакви броят и видът на изискващите се документи за една и съща услуга, видът и съдържанието на заявленията за предоставяне на административни услуги и осигуряването на различни възможности за подаване на заявления за извършване на услугите и получаване на готовите документи.
С приемането на законопроекта ще се оптимизират разрешаването на изработване на устройствени планове и техните изменения, одобряването на устройствени планове и техните изменения, одобряването на инвестиционни проекти, издаването на разрешения за строеж, на разрешения за ползване на строежи от първа, втора и трета категория и на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежи от четвърта и пета категория, регистрирането на технически паспорти за строежи, издаването на удостоверения за търпимост, на разрешения за поставяне на преместваеми обекти и за поставяне на рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи.
Изчерпателно са регламентирани изискванията, при които може да бъде дадено съгласие или основанията за отказ, както и особените правила при издаване на предварително съгласие за геозащитни мерки и дейности или строителство на сгради и съоръжения в свлачищни райони.
Регламентира се също редът за служебно съгласуване на проектите на подробни устройствени планове със заинтересованите централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи в случаите, когато за съгласуването не се изисква издаване на актове при условията, по реда и сроковете, определени в специален закон.
Предвидено е и писмено съгласие на съответния министър за промяна на предназначението на сграда или част от такава, която е обект на образованието, науката, здравеопазването или културата, както и на спортни обекти, съоръжения или на части от тях, да се предоставя служебно на главния архитект на община или на компетентен орган.
borislav-kasabov
на 07.10.2020 в 18:30:53 #3В земеделските региони на цяла българия от началото на октомври тече бясна смяна на права на обработване ползуване и на частно упражняване на собственост върху разпродадени и купени земеделски наемотодателски арендаторски земеделски площи - ниви и агро-кооперативни инфраструктури в селски вътрешни регулации . Ще се ивърши в следвашите няколко месеца още "търгувания" и "прехвърляния" на собственически права на рентнерски и на частни орни земи-парцели и на собствени арендаторски кооперативни производствени земеделски единици а също и търгуване заедно с тях и на огромни общи частни поземлени собствености /орни земи - ниви/ отделно и на та такива на отделни рентнери и кооперативни общи частни и наети инвентари - сграден агро-кооперационен инфраструктурен фонд агро-техники сервизни ремонтни бази с резервни машинни части и стендове хамбари и складове стотици хиляди хектари обработваеми земи лабораторни помещения сушилни парници вик- и енерго- съоръжения към земеделските кооперациите и в и извън регулации бази за посадъчни семена и торови химикали . Всичко това се извършва със съдействието изключително на кметските и на общинските "герб-управи" и съответните агро-служебни отдели към областните и градските управи /герб/ чрез грао службите чрез сметните палати и чрез разплащателните земеделски държавни земеделски "правителствени герб-агенции" и с точно определени зависими на "герб-властта" с нейни "капитали" в нейни частни банки за теглене на огромни кредити от страна на "купувачите" - юридически частни лица и юридически частни и "държавни"?! сдружения ?! и чрез организиране на "търгове" на точно определени дати по места в селата с предизвестени предварително "печеливши победители" на явилите се на "търговете" и на престъпни чувствително занижени начални тръжни цени . Националните богатства на българия земята производствените инфраструктури към нея агро-машинният парк и съоръжанея към тях сгради земеделски кооперационни дворове с големини от десетки декари сменят наемотодателите или частните си собственици тайно под сурдинка чрез всякаквите "намеси" на временните "герб-власти" с цел облагодетелстване за дълги години в бъдещето на нови нейни протежета бъдещи нови "земеделски производители". Като за "камуфлаж" на всичко написано по-горе се "обявява" извършване на своеобразна "национализация" . По всяка вероятност "разплащанията" със старите собственици ще се извършват "не само с български левове но и в евро-пари" или възможно е да е "освен с евро-пари и с български левове". Герберите на тиквата бойко борисов в българското земеделие правят абсолютно същото което го направиха през 1991/1992/1993 и 1994 години сдс дпс и бсп . Престъпното криминално лице бойко методиев борисов и глутниците му се готвят за следващ техен четвърти управленски "мандат" фак дем . Е-хаааааа ............................ .
NaskoZashtoto
на 07.10.2020 в 16:10:59 #2От друга страна, успокоително е, че такива нововъведения в БГ се случват супер бавно. Като електронната здравна карта например. Както казват - всяко зло за добро.
NaskoZashtoto
на 07.10.2020 в 16:09:13 #1Прекрасно намерение. Заедно с единния кадастър и единния имотен регистър може да се окаже прекрасно средство в борбата срещу имотни измами и да улесни страшно много пазара на имоти от всякакъв вид. Обаче ми се схваща врата чак до краката само като си помисля, че данните в регистъра ще идват (а значи - ще могат да се променят и потенциално - да се манипулират) от поне пет места. В нашата реалност създаването на такъв единен регистър може да има точно обратен ефект и само да задълбочи батака и да увеличи възможностите за измами и други беззакония.