Фирмата "Компютър нет сървисис", в която 74% от собствеността е собственост на гръцки гражданин - Орфанидис Христос Димитриос, ще поеме под контрол цялата билетна система в целия градски транспорт в София. Към момента наземният транспорт функционира с една система, поддържана от 2018 година именно от въпросната компания, а метрото - с друга.
"В градския транспорт в София на година се завъртат приблизително около 200 милиона лева, които са приходи от продажбата на билети и карти или дотацията от държавата. 1/3 от тези пари са от метрото, а 2/3 - от наземния транспорт, като има две тикет системи - тази на Центъра за градска мобилност и тази на Метрополитена.
Това, което сега предлагат общинските съветници от ГЕРБ, ВМРО и "Спаси София" е да отпадне системата на метрото и да бъде използвана само тази на ЦГМ. Какъв е проблемът? Проблемът е, че тази система е с неясен собственик, не е ясно къде отиват парите. Одит на тази система никога не е правен и не знаем къде отиват парите", обобщи проблема Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България".
Общинските съветници проучили профила на въпросния гръцки гражданин, като намерили профила му във "Фейсбук", където той в профила си декларирал, че е собственик на въпросната фирма. Родом бил от град Верия.
"Това е град с 40-хилядно население. И тук възниква въпросът - как човек, който никога не сме виждали, от град, в който по всяка вероятност няма никакъв градски транспорт, управлява сложен IT бизнес с много софтуер и хардуер и с много ежедневни транзакции в България. Този човек въобще не може да попадне в този профил. Другото съмнително нещо е как тази фирма печели тази обществена поръчка. Тя печели конкурса през юли 2018 година, като към този момент има един служител. В този момент тази фирма не покрива и минималните изисквания за финансово обезпечение от 30 милиона лева", добави Ставрев.
Освен това - "Компютър нет сървисис" не разполагали дори и с необходимия хардуер, за да извършват дейността си, като наемат за доставчик турска фирма, която им осигурява техника.
А защо ДБ не са сигнализирали досега за въпросната фирма с гръцки собственик, която работи с Центъра за градска мобилност от 2018 година насам? Сега са попаднали на тези документи и съмнителни факти, уточни общинският съветник на въпрос на News.bg.
Макар и непряко, представителите на ДБ съзряха и сянката на ГЕРБ зад казуса.
"В медиите излязоха официални документи от Търговския регистър, които показват, че в тази фирма работят лица, като едно от тях е синът на бивш общински съветник от ГЕРБ. Бившият общински съветник се казва Иво Тонев. Мисля, че това отговаря на въпроса", влезе в конкретика представителят на опозицията в Столичния общински съвет.
ДБ не са против промяната в тикет системата, но следвало да се направи пълен и независим одит, добави от своя страна Иво Божков, също общински съветник от ДБ. "По никакъв начин не искаме да провалим въвеждането на тази нова тикет система. Нашето притеснение е къде ще отиде паричния поток и дали ще е 100% отчетен. Не искаме да провалим тикет системата, искаме тя да е перфектна."