Миналата година са натрупани задължения към строителните фирми за над един млрд. лева. Това заяви в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) Иван Иванов, цитиран от БТА.

Министърът влезе в спор с народния представител от парламентарната група на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) Андрей Цеков.

Капиталовият бюджет на МРРБ е близо 1 млрд., заяви Цеков. От тях са записани конкретни проекти едва за половината стойност, останалите се намират под един общ знаменател - строителни и монтажни работи (СМР) по пътна мрежа. Аз не възразявам министърът да има известна свобода с това да прецени кои проекти да бъдат финансирани, но когато става въпрос за сключени договори, за обявени обществени поръчки, при които е ясно, че те са в процес на изпълнение и че ще се разходват средства, те трябва да бъдат изчерпателно посочени, така че да е ясно за какво се разходват. Този пропуск трябва по някакъв начин да бъде саниран, настоя депутатът.

НС гледа на второ четене държавния бюджет за 2025 г.

НС гледа на второ четене държавния бюджет за 2025 г.

Дебатите в зала продължават

Той коментира още, че в централния бюджет има 730 млн. лв. за капиталови разходи, които не са адресирани към никое ведомство, министерство, не са целева субсидия към общините и не са предвидени за изплащане по общинската програма. 730 млн. буфер. Въпрос на воля на народното представителство е тези средства да отидат за разплащане на договори в изпълнение, за проекти за подобряване на водоснабдяването или да отидат в постановления на Министерския съвет (ПМС) и текущ ремонт и поддържане (ТРП).

Всичко, което казахте, трябваше да го адресирате към вашата парламентарна група, защото, ако миналата година бяхте слушали нашите предложения, когато бяхме опозиция и се приемаше бюджет, сега нямаше да влизаме в хипотезата да се чудим откъде да намерим един млрд. да платим задълженията, които не са плащани по ваше време, отговори министър Иван Иванов, като имаше предвид предложенията на БСП. Всичко, което буксува, е поради факта, че миналата година са натрупани задължения към фирмите за над един млрд.лв..

"Всички тези разходи, които питате сега какво ще ги правим и какво са записани в капиталовата програма, първо ще ходим да платим свършеното, но неплатено, поетите ангажименти", каза Иванов. Тази година със сигурност ще има проходимост на пътя Ботевград - Мездра. Наложи се да ходя там и хората казват така: "Като имаше управлението на ПП, там ги мачкаха и работеха, сега нещо не става работата". Наложи се да ходим на място с кметовете и строителите да ги накараме да работят, защото там две години е ад, минават с 200 км обиколен път, защото работата по неясни причини изведнъж спряла, коментира Иван Иванов.

Парите са необходими, за да плащаме на тези процедури, които са на най-ниска цена - пусната 20 млн. лв., договорът сключен на 40 млн., пусната най-ниска цена три млн. - договорът сключен на седем млн. лв., каза още министърът. Искането на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е 2,8 млрд. лв., липсват средства. Бюджетът е такъв, защото са поети ангажименти, с които фирмите са излъгани, както и българските граждани, заяви още Иван Иванов. Ще пуснем един лот на магистрала "Хемус", както и автомагистрала "Европа", каза още регионалният министър.

За Асен Василев бюджетът е прекалено разходен и непрозрачен
Обновена

За Асен Василев бюджетът е прекалено разходен и непрозрачен

Дебатите по държавния бюджет за 2025 г. в Народното събрание продължават с остра размяна на реплики

Припомняме, че в парламента продължава дебатът по законопроекта за държавния бюджет за 2025 г. на второ четене.