Идея за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна влезе в дневния ред на Европейския парламент като част от стартиралата процедура за промени в обхвата на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), съобщиха на пресконференция евродепутатите от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков и Емил Радев - вносители на предложението за вътрешен воден път, който да свързва градовете Русе, Разград, Шумен, Провадия, Девня и Варна. В пресконференцията участва и кметът на Варна Иван Портних. Информация за събитието беше разпространена от пресцентъра на ГЕРБ.
Според Новаков плавателният канал ще съкрати превоза на стоки към и от Черно море с поне два дни и ще даде нов тласък на икономиката в Североизточна България. "Съоръжението се вписва в новите цели на ЕС за насърчаване на речния транспорт като екологична и евтина алтернатива за товарни превози, но каналът ще бъде полезен и за напояване на земите в Добруджа. Освен за земеделието, водата ще може да се използва и за промишлени нужди", обясни той. По думите на евродепутата сред стотици предложения българският проект е оценен като притежаващ потенциал и перспективи. "Подчертавам, че той влиза в стратегически документ, който предстои да бъде разгледан на първо четене в Европейския парламент след преговори с Европейската комисия и Съвета. Проектите, които са част от финално гласувания и приет Регламент за Трансевропейската транспортна мрежа, ще могат да получат финансова подкрепа от ЕС и да бъдат реализирани до 2040 г.", посочи той.
От своя страна Емил Радев заяви, че проектът е с европейска добавена стойност. Той отбеляза, че вътрешният воден път на практика ще приближи пристанището във Варна до канала между реките Рейн, Майн и Дунав, който осигурява речна транспортна връзка между Атлантическия океан, Северно море и Черно море. "Европа и в частност България се нуждаят от мащабни стратегически проекти, които да гарантират повече свързаност, устойчивост и дългосрочна ефективност", подчерта той.
Източник: ГЕРБ
"Проектът за плавателния канал Русе-Варна се превърна в една истинска българска кауза, защото българските евродепутати застанаха зад него независимо от политическите си различия. При гласуването в транспортната комисия предложението, на което сме съвносители заедно с Радан Кънев, беше подкрепено и от колегите Петър Витанов, Илхан Кючук и Ангел Джамбазки", каза още Емил Радев.
Той отбеляза, че развитието на водния транспорт е от стратегически интерес, тъй като вътрешното корабоплаване е най-ефективният и най-екологичният превоз, а половината от населението на ЕС живее близо до морето и покрай реките. Евродепутатът цитира проучване, според което, ако с един курс по вода например състав от 4 лихтера (вид шлеп - б.р.) може да превози 7 000 тона, то за транспортиране на същото количество с влак са необходими 175 жп вагона по 40 тона или 280 камиона по 25 тона.
"За България и за Пристанище Варна това е революционна крачка напред, исторически шанс, който не трябва да пропускаме", коментира Иван Портних във връзка с възможността плавателният канал да се реализира с европейско финансиране. По думите му изграждането на канала ще промени изцяло инвеститорския интерес към Варна.
stra6nia
на 02.05.2023 в 18:21:04 #2Незная кой на кого ще попречи канала и на кой ще помогне но зная че този канал беще замислен от комунистите и после се отказаха именно заради спада на нивото. Но нетршбва да с езабравя и ролята на Дунав несме само ние на реката така че ще се иска съгласие и от другите държави .А сега да попитам господина изсказал се преди мен. Защо се кахъриш за нещо което не те засяга.Няма как да се направи канал без шлюзове така че бъди малко по БЪЛГАРИН и си затваряй устицата че от такива като теб сме на това дередже да ревем на чуждо умряло
Octavius
на 02.05.2023 в 17:31:51 #1Извинявам се за израза, но... Идиоти, сър ! Консултирайте се първо с Речната администрация, а не с някой книжка на някой софиянец, не виждал река... Един основен проблем : А вода за канала откъде ще дойде? Река Дунав с всяка година има все по-малко вода, всички държави над България имат шлюзове, за да си държат водата при тях, само ние нямаме. И тук - всяка година почти - река Дунав става с дълбочина 1,40 - 1,60 м, и корабите спират. Ха сега познайте като разлеят това същото количество вода през още 300 км корито... Примерно... Не само че няма да помогнат на корабоплаването, а няма вече да има корабоплаване. Дунава ще стане поточе за лодки... Някой им плаща да напояват вътрешността на страната с водата от река Дунав, явно... И заради фермерите ще убият корабоплаването. Все повече заприличваме на САЩ, за жалост... Лобисти, корпоративни интереси и ни капка мозък...