Ежедневно 500 нови коли се регистрират в София. София има една от най-високите моторизации в Европа. С подобен темп София е обречена на транспортен колапс. Това заяви столичният общински съветник Борис Бонев пред телевизия Bulgaria ON AIR.
Заради натоварения трафик столичани прекарват 163 часа годишно в задръствания по улиците, показват данни на нидерландска консултантска компания. Столичните общински съветници се събират, за да приемат мерки за намаляване на задръстванията, за модерен и редовен градски транспорт и повече места за паркиране.
Според Бонев е нужно да се съвмести предоставане на алтернатива на придвижване и рестриктивна политика. Той даде пример с Албания, където е забранен вносът на автомобили, които са по-стари от 10 години.
"Колата не е право, колата е възможност да се придвижвате", каза Бонев.
Относно някои ремонти Бонев е скептик, че и тази година бул. "Тодор Каблешков" ще бъде ремонтиран, тъй като от 2003 година текат процедури по отчуждаване. Освен това е предвидено отпускането на едва 1 млн. лева за изграждането му.
Според него или няма пари, което не е факт, или имаме проблем с отчуждителните процедури. Проблемът бил липса на административен капацитет, липса на визия и липса на желание да се решават проблемите в София".
Общинският съветник не скри, че градският транспорт в столицата трябва да е по-редовен, да има повече превозни средства по линиите. Ще настояваме за разширяване на мрежата от бус ленти, обяви Бонев. И покани новия зам.-кмет по транспорта на среща, на която да обсъдят визията на бул. "Патриарх Евтимий".
Освен ежедневното регистриране на много нови коли в столицата има и проблем с паркирането. "Нито един паркинг не беше построен с парите от "синя" и "зелена" зона за тези близо 15 години, в които съществуват. Зоните не трябва да бъдат средство за събиране на пари. Те са инструмент за регулиране на паркирането", каза Бонев.
"Без европейски фондове Белград има 2 млрд. бюджет. С европейски фондове София има 1,7 млрд. бюджет. От тези 1,7 млрд. близо 700 млн. лева са държавна делегирана дейност - пари, които така или иначе получаваме за издръжка на училища, болници...", обясни Бонев.
Относно изграждането на водоснабдителна тръба до Перник, Бонев очаква строежът на тръбата да надхвърли с много първоначално обявените 25 млн. лева и да достигне 40 млн.
"Одобрихме да бъде дадена вода на Перник. Изказахме сериозни съмнения за този начин, но тук ставаше въпрос за хуманитарна криза. Ще разнищим до последната стотинка този проект, но за целта документите трябва да са публични, което не е факт към този момент", коментира Бонев.
За проекта за ремонт на площад "Св. Неделя" общинският съветник изтъкна, че Фуксас е световнопризнат архитект, но е важно проектът да отговаря на очакванията на хората.
Според него достъпът до черквата "Св. Неделя", която дава името на площада, може да бъде осигурен със специален режим за автомобилите. Скептик съм по отношение на тези гъби, които се предвиждат, но трябва да си даваме сметка, че площад "Св. Неделя" е транспортният възел на София. В момента това е един грозен площад от гледна точка на поддръжка, на зелена система. Според него този проект трябва да се преработи.