Окръжният съд в Бургас наложи мярка за неотклонение "задържане под стража" на двама от обвиняемите за смъртта на 8-годишното дете, паднало от парашут при парасейлинг в Несебър, предаде Nova. Морякът от дърпалата парашута моторница Камен Тенев и отговорникът за атракциона Петко Стефанов остават за постоянно в ареста. Капитанът на лодката Христо Раев пък излиза под гаранция в размер от 5000 лева.
Тримата служители на фирмата, предлагаща парасейлинг услугата, са обвинени в причиняване на смърт поради професионална небрежност. В съдебната зала те изказаха съболезнования на семейството на загиналия Иван. Според адвокатите им няма достатъчно доказателства, че тримата са съпричастни към тежкия инцидент. Затова те поискаха по-лека мярка за неотклонение на обвиняемите.
При гледането на мерките им стана ясно, че на лодката не е имало отговорен експерт по парасейлинг - инструктор, който трябва да поеме отговорността при предоставянето на атракциона. Управителят на базата Петко Стефанов пък на практика работел на трудов договор като касиер.
"Изобщо не е имало експерт, а в наредбата пише, че екипажът на лодката в тези водни атракциони трябва да се състои от двама души - капитан и инструктор по парасейлинг. В случая е имало само капитан и моряк. Дори не съм видяла техните договори ", коментира защитникът на Раев адвокат Ваня Радиева.
От съда информират, че обвиненията срещу тримата са по чл. 123, ал.1 от НК - за причиняване на смърт немарливо изпълнение на правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност, каквато е случая е предоставянето на водноатракционна услуга парасейлинг.
Според съдебния състав, е налице обосновано предположение, че Камен Тенев и Петко Стефанов може да са съпричастни нарушението, за което са обвинени, предвид и изключително ранния процесуален етап от разследването. По делото са приобщени снимки от мобилния телефон на Тенев, на които се виждат починалото дете и майка му, както и че двата колана на сбруята момчето не са добро състояние, че целостта им е нарушена, разплетени са и от тях стърчат конци.
Още не е изготвена техническа експертиза на коланите, която категорично да даде отговор за причината за скъсването им, но съдът приема, че то се дължи на видимо амортизираното им състояние, което очевидно е било толкова лошо, че е довело до почти едновременно скъсване и на двата колана. Магистратите отчитат също, че проблемът е ясно видим за всеки наблюдател и без той да специални знания или умения, като при всички положения амортизацията трябва да е забелязана и от Камен Тенев, който е направил снимките
От съда изтъкват, че, ако е изпълнявал съвестно задълженията си, Петко Стефанов също е трябвало да е запознат със състоянието на предпазната сбруя и би следвало да не допусне употребата ѝ, още повече от деца.
Окръжният съд смята, че към момента може да се направи извод за наличие на обосновано предположение и за вината на Христо Раев за инцидента, но в по-малка степен. "Той е бил капитан на лодката и основните му задължения безспорно са били свързани с нейното безопасно управление в морето, а не с непосредственото боравене и поставяне на сбруята на детето или с проверяване на нейното състояние", отбелязват магистратите.
Според съда износването на коланите е толкова видимо и рискът от инцидент с тях е бил толкова сериозен, че не би било пресилено да се мисли в посока към позоваване от страна на обвиняемите единствено на случайността за избягване на резултата, като фактите завишават обществената опасност на конкретното престъпление и следва да се вземат предвид при преценката на подходящата мярка за неотклонение.
Освен това непосредствено след инцидента Камен Тенев свалил от рейката на парашута останалите да висят за нея краища от скъсаните колани, задно с механизма им за закачване към самата рейка и ги е изхвърлил в морето. Въпреки предприетите усилия за претърсване на дъното с водолази към момента частите не са открити. Съдебният състав съзира в това опит да заличи важни следи и по този начин да затрудни разследването.
По отношение на Петко Стефанов съдът е на мнение, че също има риск да укрие важни доказателства, сключително документация за обезопасителните средства, която се намира в автомобила му и в стопанисвана постройка, като книжата биха могли да бъдат укрити от него, ако той е на свобода.
"Разследването е в начален етап, респективно опасността от извършване на престъпление и укриване е по-висока, а присъствието на обвиняемите за нуждите на разследването следва да бъде подсигурено", обясняват още от Окръжния и допълват, че механизмът на извършване на престъплението, за което двамата са привлечени като обвиняеми, тежестта на наказанието, което ги грози, в комбинация с предприетите действия по прикриване на следите, както и фактът, че се касае за деяние с повишена степен на обществена опасност, поне в началния етап на разследването налагат да приеме, че за да им се попречи да се укрият или да възпрепятстват разследването трябва да останат в ареста.
За Раев съдът отчита, че предвид по-малкото доказателства за негова вина, чистото съдебно минало, трудовата ангажираност и семейните връзки, няма данни той да се е опитвал да възпрепятства разследването, нито да има реална възможност да го стори. "При това положение целите на мярката за неотклонение по отношение на него биха могли да се постигнат и с по-лека такава, каквато се явява гаранция в размер на 5000 лева".
Мерките за неотклонение могат да се обжалват в тридневен срок от днес пред Апелативния съд в Бургас.
Междувременно депутатът от "БСП - Обединена левица" и председател на Комисията по туризъм в Народното събрание Десислав Тасков коментира пред БНР, че липсва контрол върху атракционие, защото има нормативна празнота. информация за исказването му бе разпространена от БСП. Тасков даде за пример наредба от 2013 г. за изискванията към съоръженията. По думите му "Морска администрация" контролира и изправността на лодката, джета или други транспортни средства, но реално ясен контрол върху въжетата, батутите и надуваемите съоръжения липсва.
Тасков очаква до края на лятото в НС давлязат нормативни текстове за уреждане на процеса. "Държавата да пристъпи към контрол на дейността на туристическите атракциони. Това означава ясни правила и завишени критерии за безопасност", заяви той.