Трагичният инцидент в Несебър, при който дете загина след падане от парашут, отново постави на дневен ред темата за безопасността на атракционните дейности по българските курорти. Това се посочва в официална позиция на БСП-Обединена левица.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев и депутатът от левицата Биляна Иванова подготвят пакет от изменения в Закона за автомобилните превози.

"Тези промени идват навреме - не като реакция, а като превенция. За да не се питаме следващия път кой, кога и как е допуснал поредната трагедия", изтъкна Добрев.

Според него проблемът не е изолиран. Общото между различните атракциони било, че голяма част от тях се движат и функционират извън регулаторен обхват, без адекватни технически проверки, застраховки или ясно дефинирани отговорности. Добрев отбелязва, че само малка част са преминали годишен технически преглед, а официални данни за задължителните застраховки "Гражданска отговорност" и "Злополука на пътниците" няма.

Водолази търсят скъсаните катарами на колана, причинили смъртта на дете в Несебър
Обновена

Водолази търсят скъсаните катарами на колана, причинили смъртта на дете в Несебър

Майката на загиналото момченце твърди, че е липсвал инструктаж

Готвените промени от социалистите предвиждат създаване на общински регистър за превозите с атракционна цел, като вписването на превозните средства ще бъде възможно само при изпълнение на конкретни технически и административни условия. Ще бъде въведено изискване тези превози да се извършват единствено по маршрути, предварително определени от кмета на съответната община, като се забрани движението по пътища за обществено ползване извън тези трасета освен ако не са изпълнени изискванията за безопасност.

Предвижда се и да се въведе легална дефиниция на т.нар. "превоз с атракционна цел", който ще бъде третиран като обществен превоз на пътници. Това означава, че за превозвачите ще се изискват валидни застраховки, включително "Гражданска отговорност" на автомобилистите и "Злополука на пътниците", а използваните превозни средства ще трябва да отговарят на изискванията на Закона за движението по пътищата.

Освен това водачите, извършващи такива превози, ще трябва да притежават необходимата правоспособност - съответно категории D1, D1E, D или DE, според вида на превозното средство или състава от превозни средства.

Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" ще получи правомощия да упражнява реален контрол върху тези превози - включително да спира превозни средства за проверка на техническата им изправност и за спазване на законовите изисквания. Въвеждат се и конкретни санкции както за търговците и водачите, които извършват нередовни превози, така и за длъжностните лица, които са допуснали регистрация на несъответстващи превозни средства в общинските регистри.

Добрев отбелязва, че законодателният пакет вече е в напреднал етап и предстои да бъде внесен в Народното събрание в началото на есенната сесия. Той изрази увереност, че предложението ще получи широка политическа подкрепа.