Изграждане на буферни паркинги, „синя зона" в събота, интелигентни светофари и реконструкция на ключови софийски кръстовища предложиха от американската консултантска фирма „Мот Макдоналд" на Столична община. Тя работи с общината по новия Генерален план за организация на движението в София. Трудът на експертите ще бъде платен с 2 млн. лева от столичните данъкоплатци.

Пред общинари, граждани и журналисти, от „Мот Макдоналд" представиха данни за катастрофите по пътищата и политиките, приети в ЕС за намаляването им. Според данните, в България на всеки 1 милион души се падат 120 жертви на ПТП, докато във водещите страни от Евросъюза са постигнати нива от 38. Повече от половината инциденти с летален изход стават в София, уточниха експертите.

Бяха представени конкретни предложения за преустройство на 10 кръстовища в столицата, които според данните на „Мот Макдоналд" са най-рискови. Това са кръговото кръстовище на Четвърти километър на „Цариградско шосе", кръстовището на бул. „България" и бул. „Иван Ев. Гешов", кръстовищата на бул. „Константин Величков" с бул. „Александър Стамболийски" и с бул. „Тодор Александров", кръговото кръстовище на „Руски паметник" и други.

Сред по-радикалните предложения е поставянето на светофари в клоновете, кръга и изхода към Пловдив на Четвърти километър, който към момента е най-опасното софийско кръстовище. Предвижда се още пешеходна и велоалея да минават през централния остров.

Експертите предложиха затвореното за автомобили локално платно на бул. България (където сега се движат тролейбуси) да започне да се използва от колите еднопосочно, а двупосочното движение по относително тясната улица „Григор Начович" да отпадне.

Според „Мот Макдоналд", недовършеният от десетилетия проект за изместване на трамвая в периферията на пл. „Руски паметник" трябва да бъде доведен до край. Експертите предложиха да се завърши частично положеният релсов път откъм бул. „Скобелев", а от другата страна на площада да мине велоалея.

Разчетите на специалистите показват, че ако предложенията им бъдат реализирани на практика катастрофите с участие на пешеходци ще намалеят с от 50% до 90%, скоростта на автомобилите ще намалее с 30%, а отнеманията на предимство ще паднат наполовина.

От „Мот Макдоналд" предложиха и цялостно решение за превръщане на бул. Сливница в скоростен коридор от Околовръстното шосе до Сточна гара чрез използване на специален софтуер за управление на трафика. Експертите представиха и компютърни симулации на ефектите от оптимизация на някои от централните софийски кръстовища.

По отношение на проблема с паркирането, от „Мот Макдоналд" излязоха с няколко решения - въвеждане на „синя зона" в събота, повишаване на цената на престоя след първия час и изграждане на паркинги в покрайнините на София.

От общината твърдо заявиха:
"Синя зона" в събота няма да има, въпреки предложенията

Заместник-кметът по транспорта Любомир Христов коментира, че Генералния план за организация на движението е 5-годишен и за реализацията му ще се използват различни източници на финансиране - общинския бюджет и средства по ОП „Регионално развитие".

След завършването му, в София ще функционира интелигентна транспортна система за най-опасните кръстовища в града, допълни още Христов.

Той подчерта, че Общинският съвет ще реши кои от предложенията на консултантите да се реализират. Христов заяви, че най-вероятно подземните буферни паркинги ще останат за по-нататъшен момент, тъй като на този етап общината няма средства за построяването им. Той припомни, че през следващата година ще започнат да функционират аналогични съоръжения около метростанциите от втория метродиаметър.

Любомир Христов заяви още, че настоящият модел на „синя зона" няма да се променя драстично. Възможно е, обаче, да бъде създадена и друга по-евтина зона за паркиране, която да се използва както в центъра, така и около търговски центрове и пазари в периферията на София. „Синя зона" в събота няма да има, увери зам.-кметът.

По думите му, кръстовището на Четвърти километър ще бъде ремонтирано първо, тъй като натоварването му тепърва ще се повишава след завършването на многофункционалната спортна зала в близост.

Любомир Христов заяви, че планът ще струва на общината общо малко над 2 млн. лева. Общинарят подчерта, че СО не е можела да си спести труда на консултантите, тъй като става въпрос за сериозен експертен анализ, който не е бил по силите на администрацията й.

Той обясни, че „Мот Макдоналд" ще получават на траншове парите за 2-годишната си работа и все още не са получили по-голямата част от сумата.

Председателят на работната група Мартин Заимов заяви, че всички градове по света работят по този начин и за подобни планове търсят външна помощ. По думите му, консултантите са били избрани след прозрачна конкурсна процедура.

Заимов изрази мнение, че е по-добре столичните данъкоплатци да плащат на „Мот Макдоналд", защото по този начин може да се оказва по-голям натиск на консултантската фирма.

Като пример за лоша практика Заимов даде пътен възел „Драгалевци", където „Главбулгарстрой" е извършил цялата работа сам и в резултат сега там има повишен брой катастрофи. Това не е европейският начин на работа, подчерта той.

Общинският съветник посочи, че има ред допълнителни ползи за Столична община от работата с фирмата. По думите му, в администрацията вече има експертна група, която може сама да планира преустройствата на кръстовища със специален софтуер.