От Министерството на Регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) заявиха, че е възможно до два месеца след намиране на вариант за укрепване на свлачището преди тунела да бъде пуснато движението по едното платно на автомагистрала "Струма" и то да премине през едната тръба на тунел "Железница". Това съобщи след проверка на място заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов.

Заедно с председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Иво Иванов, директорът на Областно пътно управление (ОПУ) -Благоевград инж. Иван Кунев, областният управител на Благоевградска област Николай Шушков и директорът на ОДМВР Благоевград Георги Кандев заместник-министърът инспектира трасето и се запозна с проблемите.

Проблеми създават две свлачища - едното е преди началото на тунел "Железница" в посока Гърция, а другото - след съоръжението, над платното в посока София.

За да бъде намерено най-доброто решение за укрепването на свлачището преди тунела, в понеделник ще бъде сформирана работна група и до две седмици тя трябва да излезе със становище за вариантите. След това в двумесечен срок е възможно пускането на движението по цялото трасе.

Вече е изготвен е идеен проект за укрепване на свлачището след тунела. На 10 август той е приет от Експертния технико-икономически съвет (ЕТИС) в АПИ и е получил предварително съгласие от МРРБ. В момента е в процедура по съгласуване с Агенцията по обществени поръчки, съобщи ръководителят на обекта инж. Атанас Петков. Избран е вариант с изграждане на пилотна подпорна стена с преоткосиране. Изпълнителят на тази част от трасето също увери, че ще могат да приключат строителните дейности в срок от два месеца.

За да бъде напълно завършен тунел "Железница", остава да се положи износващ слой на асфалта, маркировка, системи за безопасност и въвеждането на SCADA системата за управление на тунела. Петков увери, че е възможно в срок от два месеца тунелът да бъде цялостно изпълнен и отворен за движение в посока Гърция.

"Няма място за притеснение. Няма да коментирам защо една година не са предприети действия. Виждаме нормални условия да бъде въведена временна организация за движение и да не се създава такова огромно напрежение в Благоевградска област" каза пред журналисти заместник-министър Захари Христов. Той коментира, че тунел "Железница" е най-доброто тунелно съоръжение, с което разполага държавата в момента.

Председателят на УС на АПИ увери, че след като бъде избран вариант за укрепването на свлачището преди тунела, няма да е проблем едновременно да се извършва укрепването му и движението в едната лента. Дейностите по укрепване на свлачището след тунела също няма да попречат на пускането на движение в платното в посока Гърция, тъй като то се намира встрани от пътя в другата лента в посока София, съобщи още той. Целта е участъкът да бъде пуснат за движение по най-бързия начин, за да бъде облекчен трафикът, каза Иво Иванов.

АПИ: Тунел "Железница" на АМ "Струма" не е готов

АПИ: Тунел "Железница" на АМ "Струма" не е готов

Разработват се проекти за двете свлачища

Припомняме, че вчера Институтът за пътна безопасност (ИПБ) представи доклад относно пътен тунел "Железница", след като извърши на място проверка на него и съоръженията към него, които са част от строителството на лот 3.1 от АМ "Струма".

От ИПБ уточниха, че всичко това е построено за година и половина от изпълнителя с европейски пари по програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Към 17 август обаче "всички тези съоръжения бездействат и не са въведени в експлоатация поради две свлачища, които се намират от двете страни на тунела. От Института подчертават, че за свлачищата се знае повече от година и половина, но до момента не са предприети никакви мерки за тяхното укрепване, за да може да се въведат в експлоатация тунел "Железница" и всички останали съоръжения.," заявиха от Института.

"Оказва се, че за година и половина строителите са построили най-дългия тунел в България, изградили са четири мостови съоръжения, хеликоптерна площадка, обслужващ тунелен път и подпорни стени, а държавните институции в лицето на бившите ръководства на МРРБ и АПИ не могат да укрепят за същия срок две свлачища", обобщават от ИПБ.