Кметът на София Васил Терзиев връща за ново разглеждане решението на Столичнив общински съвет (СОС) от 16 януари за закриване на линии N3 и N4 от нощния градски транспорт и за намаляване на курсовете по другите две линии - N1и N2. Това става ясно от съобщение в сайта на Столична община (ОСО). Градоначалникът е изготвил доклад с искане за преразглеждане на решението до председателя на СОС Цветомир Петров.

Според Терзиев решението е нецелесъобразно, а докладът, на база на който то е прието, е необоснован. В мотивите си той изтъква, че при ефективно функциониране нощният транспорт осигурява бърз, безопасен и достъпен начин за придвижване в столичния град. Кметът не споделя аргументите, че нощният градски транспорт генерира загуби за икономиката на София. Терзиев заявява, че сериозното редуциране и на практика спиране на нощните линии за делнични дни седмицата по всяка вероятност значително ще намали приходи в икономиката на града.

"Спаси София" иска Терзиев да върне нощния транспорт

"Спаси София" иска Терзиев да върне нощния транспорт

Целта е на следваща сесия на общинския съвет, темата отново да бъде обсъдена

Той посочва, че медици, служители в заведения, обслужващ персонал и работещи в секторите култура, туризъм и др., които карат нощни смени ще бъдат сериозно ощетени и затруднени. Градоначалникът допълва, че има реална опасност те да бъдат принудени да използват скъпи алтернативи, а решението на СОС засяга и възможността за придвижване и на туристите.

Васил Терзиев обяснява, че организирането на нощния градски транспорт и градския транспорт като цяло е обществена услуга, като основната цел е да се осигури достъпност и мобилност за гражданите. "Нощният транспорт подкрепя нощната икономика, която включва заведения, клубове, културни събития и туризъм, но също така е свързано с цялостната достъпност в града. Той също така намалява нуждата от използване на таксита или лични автомобили, което има пряко отражение както върху разходите на гражданите, така и върху пътната безопасност през тъмната част на денонощието. От социална гледна точка следва да се обърне внимание, че крайно редуцираният нощен градски транспорт ще увеличи социалните неравенства", добавя той.

Ваня Григорова алармира за риск София да избира дали да има дневен или нощен транспорт

Ваня Григорова алармира за риск София да избира дали да има дневен или нощен транспорт

Спиране на нощния транспорт ще осигури по 120 почивки на месец за шофьорите, смята тя

По думите на кмета функционирането само на линии N1 и N2 би означавало квартали като "Овча купел", "Подуяне" и "Дружба" и др. части на София да бъдат третирани неравнопоставено.

Той също оборва в конкретика твърденията за неефективност на нощния транспорт. "Данните показват, че нощните линии на градския транспорт са използват интензивно от гражданите, а услугата бележи последователен и осезаем ръст през цялата 2024 г. В същото време не може да се твърди, че затрудненията във функционирането на дневните линии са свързани с функциониране на нощните", отбелязва Терзиев. Според него ангажираността на 8 шофьори за една нощ не може да създаде реални проблеми в работата на дневните автобуси, за които са ангажирани над 1100 водачи. "Дори обаче да се приеме, че такова отражение би било налице, то ефектът би бил в степента на качеството на услугата в рамките на светлата част на денонощието. От друга страна, приетото решение е за даване на съгласие изцяло да бъдат закрити две от линиите на нощния транспорт, а по отношение на дните от неделя до четвъртък включително, изцяло да бъде закрит целият нощен транспорт", посочва Васил Терзиев.

"Спаси София" против закриването на нощния градски транспорт в София

"Спаси София" против закриването на нощния градски транспорт в София

Предложения за закриване са внесени от Карлос Контрера и Ваня Григорова

Според него подобренията в организацията на градския транспорт трябва да бъдат насочени към оптимизиране на услугата и тя да обхваща максимален брой сегменти, а не към тотално закриване на цели линии. Терзиев обръща внимание, че има линии от дневния градски транспорт (например линии 58, 75, 30, 118, 12, 28, 24, 101, 44, 70, 804, 18, 7, 803, 103), за които има данни, че са по-слабо натоварени от нощните линии. Същото може да се каже и за излетна линия Х43, която освен това има и алтернатива.

"Нощният градски транспорт за първи път е въведен в София след подписка съдържаща над 35 000 подписа на гражданите, а в общината са представени множество писма, жалби и становища на софиянци, изрично заявили подкрепата си за тази услуга", отбелязва още столичният кмет.

Автобус 66 ще стига отново до хижа "Алеко"

Автобус 66 ще стига отново до хижа "Алеко"

СО цели по-добър достъп до Витоша, намаляване на автомобилния трафик и по-екологичен транспорт за посетителите на планината