Около 50% от старозагорци са подложени денонощно на вреден шум от автомобилния трафик.

Изводът е на белгийска фирма, изготвила "План за действие за управление, предотвратяване и намаляване на шума в околната среда в агломерация Стара Загора" след двегодишно наблюдение.

Анализът е направен по поръчка на общината. Измервани са нивата на шум от три източника - жп транспорт, индустрия и автомобилен трафик. 
Децибелите са измервани с мобилни радари на 30 различни независими една от друга точки, съобщава БНР.

На територията на Стара Загора не е установено вредно влияние върху гражданите от жп транспорта. Аналогични са наблюденията и при индустриалния шум, тъй като промишлената зона е извън населената част на града.

Различна е обаче картината при замерването на шума от автомобилен трафик. Максимално допустимото от законодателството средноденонощно ниво е 60 децибела.

В Стара Загора превишението е средно с 15 децибела. Най-засегнати са живеещите на главните улици, градските магистрали и основните пътни артерии. Като типичен пример за шумово замърсяване от фирмата посочиха района около кръговото кръстовище на бул. "Славянски".

Докладът препоръчва да се изградят шумови бариери, да се въведе еднопосочно движение и да се изградят съоръжения за ограничаване на скоростта.

Икономически най-ефективни са шумовите бариери, защото за единица стойност предпазват най-много хора. При тях обаче недостатъкът е, че са превенция само до втория етаж на жилищната сграда.

Като икономически най-изгоден за общината с минимум средства вариант той посочи въвеждането на еднопосочно движение. При него инвестицията е единствено за вертикална сигнализация.

Премахване на светофарни уредби и изграждане на кръгови кръстовища, както и въвеждане на изискването новостроящите се сгради на шумни улици да се изпълняват с шумоизолирани фасади и дограма са част от препоръчаните от фирмата дългосрочни мерки.