Отиваме към по-добре. Туризмът работи с евро години наред. Тази психологическа бариера в туризма не съществува. Това увери пред БНР Румен Драганов от Института за оценки и анализи в туризма.
Според него в евро много лесно става ориентацията кое колко е.
Той посочи, че браншът не очаква промяна на цените вследствие на преизчисляването от лева в евро. Цените винаги растели по ред други причини.
"Години наред работим на по-ниски цени, за да не стреснем чужденците и те тук се чувстват като царе. Няма причина да сме със смачкано самочувствие и да не вземаме цената, каквато е, подчерта Драганов и призова да се отърсим от националния си комплекс.
По негови думи сме много изостанали по отношение на цените. "Имаме износ на национален доход. Оборудването в българските ресторанти и хотели е марково. Времето, за което произвеждаме пицата, е едно и също в Италия и в България. Продуктите са едни и същи. И няма как да работим и да не вземаме пари", категоричен бе той.
Драганов е убеден, че "много бързо ще отрезвеем, ще видим къде се намираме" и изтъкна, че "приказките, че всичко трябва да бъде евтино, не работят в наш интерес".
Той отбеляза, че българите си пътуват в България и шлагерът за Гърция не бил верен. Според него на много места сме на много добро ниво.
"В Гърция туризмът е изграден главно на таверни. Гърция като политика казва: инвестираме в семействата, които правят туризъм. Олинклузивът там е отхвърлен като политики, за разлика от Турция, където построиха хотелски комплекси в нищото. При нас е смесица. На много от местата в България чакате на опашка", разясни Драганов.
По негови думи 350 000 души работят в туризма, а като чужденци могат да бъдат вкарани 7000. Относно "тези, които не искат да плащат заплати на българи", Драганов изтъкна, че "това поставя под съмнение по какъв начин работодателите работят с хората".
Той подчерта, че българският туризъм не е създаден, за да генерира работни места на хора от Виетнам, Узбекистан, Киргизстан, Непал.
"Ние не строим хотели, за да решаваме работните проблеми на други държави. Туризмът е семеен бизнес. Туризмът развива местните икономики! И това трябва да го разберат всички кметове, които дават разрешителни за хотели еднодневки, които ще работят 2-3 месеца. Туризмът се изгражда от хотели, които работят целогодишно: хотели "комбайни", в които температурата вътре 365 дни е 22 градуса", посочи Драганов.
Според него и този летен сезон ще е кратък като предишните заради политиката ни на изграждане на хотели.