Смарт телефон. Смарт телевизор. Смарт устройство. "Умните" уреди отдавна вече навлязоха във всекидневието ни, за да улеснят процесите по информираност, забавление и за да променят целия ни начин на живот. Колкото и да са полюсни мненията за дигиталната трансформация на живота ни и реалната нужда от нея, този процес изглежда да е перпетуум-мобиле. Логично, с изграждането на "умни" домове, в които ползвателите управляват дистанционно от включването на охранителните системи и отоплението, до завесите в хола, "смарт" устройства стигнаха и до комуналните услуги.

Интелигентното измерване на консумацията на топло и вода вече е реално и се случва в почти всеки дом. Дистанционните топломери и разпределители са монтирани по радиаторите на клиентите в градовете, където има централно топлоснабдяване, а водомерите за топла и студена вода, които се четат от дистанция, навлизат все по-активно. "Домакинствата, които обслужваме в Българи, над 230 хиляди имоти, вече са с над 60% монтирани дистанционни уреди за отчет на отопление и вода", казва Милена Стоянова, управител на "Техем" и допълва, че в света има монтирани над 41 милиона дистанционни уреди с марката techem.

За това логично идва и следващата стъпка в надграждането на дигиталната инфраструктура в сградите. "В над 4000 сгради, обслужвани от "Техем" в България, вече сме монтирали смарт четци", обяснява Милена Стоянова. Устройствата са компактни бели кутии с изчистен, не натрапващ се дизайн, поставяни в общите части на сградата. Захранването им с електричество е автономно, на батерии и не се изисква електричество от стълбището за работата на дигиталната инфраструктура. От там те "събират" данни от дистанционните уреди в имотите на клиентите (водомери, топломери и разпределители). Радиоуредите изпращат регулярно сигнал към смарт четеца. На определени интервали информацията се пренася през защитена мобилна връзка към облачно пространство, а оттам към центъра за обработка на данни в Техем. В последствие данните се разкодират и обработват, за да получат клиентите коректни месечни или изравнителни сметки за отопление и вода. Добавена стойност има в честото изпращане на данни не само за отчети, но и за проблеми с уредите, например, неработещи уреди, теч на вода и др. При грешка в уреда, четеца сигнализира директно в офиса на Техем и така се гарантира постоянната изправна работа на уредите.

Инвестицията за България, където до момента са монтирани над 10 500 смарт четци, излъчващи данните от отчетите на уредите, е направена от "Техем". Потребителите в тези сгради не са доплащали допълнително за устройствата, които надграждат дистанционните уреди. Системата, вече е широко позната и предпочитана от потребителите.

Клиентите могат да получават месечна сметка на база реален отчет на потребление без изравнение през лятото, месечни или дори дневни отчети за вода и отопление, сигнали за проблем с уредите, и то без да се изисква посещение в имота за отчети на водомери, топломери и разпределители.