В какъв формат ще протече новата учебна година, какви са най-належащите реформи, които трябва да настъпят в образователната система у нас и ще изместят ли дигиталните ресурси хартиените учебници и помагала интересува всички нас. Своето виждане по тези теми за news.bg разказа управителят на издателство "Клет България", Владимир Колев.

Г-н Колев, стартът на учебната година настъпи присъствено за всички училища и детски градини в страната. Оптимист ли сте, че цялата година ще бъде присъствено обучението?

Да. Мисля че всички се убедиха в безалтернативността на присъственото обучение, важността на общуването лице в лице и на живата връзка учител - ученици. Затова вярвам, че до дистанционно обучение ще се пристъпва в наистина най- , най-крайни случаи, каквито, разбира се, се надявам да няма нито през тази година, нито през следващите.

Какви цели си е поставило издателство "Клет България" за новата учебна година? Как ще подпомогнете образователната система?

Като част от образователната система и ние споделяме нейните основни надежди и цели, а именно - да е възможно най-нормална и спокойна. Независимо от кризата с хартията, която можем да сравним с тази при газа - и като липса на суровината, и като поскъпване, ние успяхме да снабдим предсрочно детските градини и училищата с всички поръчани от "Клет България" познавателни книжки, учебници и учебни комплекти.

В момента е в разгара процесът на закупуване на учебници за горните класове и помагала от родителите, за който отново сме се постарали да е възможно най-спокоен и осигурен с ресурси от наша страна.

Погледът ни напред е свързан с възможността да проведем всички планирани мероприятия и инициативи в полза на учителите и учениците. Едни от най-важните от тях са Първият национален СТЕМ форум, 15-годишнината на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България, десетките семинари и обучения за учителите по различните предмети.

Разкажете ни повече за новата единна система за вход до всички онлайн услуги и продукти на издателството - Klett ID, и защо тя е важна за българските учители.

Големите онлайн платформи вече наложиха модела Single Sign One (SSO). С неговото удобство всички интернет потребители бързо свикваме, но в същото време той все още не е разпространен сред издателите и техните онлайн магазини. Ние сме първото издателство с подобна система не само у нас, а и сред много от колегите ни в Европа. Klett ID осигурява възможност на учителите за удобна и лесна регистрация в единна платформа и за много бърз последващ достъп до избраните от тях ресурси. Много се гордеем с това, че само за първите по-малко от 2 месеца вече имаме успешно регистрирани над 20 000 потребители на Klett ID!

Наскоро обявихте и изцяло обновения уеб сайт на дигиталната Ви образователна платформа iZZI. Какъв е отзвукът от родители, учители и ученици?

Отзвукът е изцяло положителен. iZZI се наложи като най-модерната и предпочитана платформа за електронно съдържание и ние продължаваме да я развиваме и усъвършенстваме. Очаквайте още много новини в тази посока, които ще зарадват учениците и учителите.

Какви според Вас са най-належащите реформи, които трябва да настъпят в образователната система у нас?

Назряла е нуждата от истинска и дълбока преоценка на учебните програми и планове според нуждите на учениците през 21. век. Това изисква голям времеви и експертен ресурс, който се надявам, че държавата ще осигури.

Второто е необходимостта от финансиране на качественото дигитално съдържание. Всички говорим колко важна е дигитализацията и използването на модерни образователни ресурси, а в същото време развитието им е оставено изцяло на инициативата и възможностите на издателите без никаква възвръщаемост на тези огромни инвестиции. Илюзия е, че може нещо да е качествено и то да е безплатно. Особено когато става въпрос за образователно съдържание. Зад всеки ресурс или урок стои трудът на много специалисти, хора, инвестирали години в своето образование и развойна дейност, и не може да очакваме, че те ще продължат този тежък труд без адекватно възнаграждение. Министерството на образованието и науката и държавата трябва да намерят формулата, за да стимулират този процес и участниците в него.

След повече от две години пандемия - изяде ли мишката книжката?

По никакъв начин. Пандемията показа огромната нужда от дигитализация и от това, че трябва да сме подготвени за всякакви ситуации, но нищо не може да замени книгата и книжния учебник. Бъдещето е в смесения модел. Умелото комбиниране на книгите с дигитални ресурси. Практиката от последните години показа, че именно тази комбинация осигурява работещи резултати.

Защо всички говорят за STEM обучение и как да го прилагаме в училище?

Защо всички говорят за STEM обучение и как да го прилагаме в училище?

Отговорите търсим от създателите на първия дигитален пакет със STEM учебно съдържание