STEM (Science - Technology - Engineering - Mathematics) обучението навлиза все повече и в българското училище. В основата на подхода е интегрирането на науки, технологии, инженерство и математика в обща дисциплина - отделните предмети биват обединени в общи учебни часове. В тях учениците активно участват в експерименти, споделят идеи и работят в екипи по актуални проекти от реалния живот, чрез които разширяват научния си мироглед и обогатяват практическия си опит. STEM обучението се фокусира върху преподаване и учене чрез личен опит и преживяване при решаването на реални предизвикателства.

Издателство "Клет България" е първото в страната, което прие предизвикателството да разработи и да предостави на преподавателите пълноценни дигитални уроци за реализация на STEM обучение, предназначени за ученици от 5. до 7. клас. Материалите са достъпни в интерактивната платформа iZZI.

Повече за новите STEM образователни ресурси и за съвременните техники за прилагането им и ползите от тях ни разказват Незабравка Пенкова и Стефка Петкова, старши редактори по природни науки в издателство "Клет България".

STEM обучението в последните години придобива все по-широка популярност и значимост и у нас. В какво точно с изразява то?

Незабравка: За първи път терминът STEM се използва през 1999 г. в САЩ, като в следващите години придобива все по-голяма популярност. Не само в САЩ, но и в Европа образователни лидери и политици фокусират вниманието си върху преосмислянето на начина, по който обучаваме както в сферата на науките, технологиите, математиката, така и извън тях. Търсенето на нови и креативни решения на глобални проблеми, пряко свързани с устойчивото развитие на света и държавите, предизвикателствата на индустриалната революция 4.0, стремглавото развитие на технологиите - всичко това обуславя необходимостта от повече и по-добре подготвени специалисти в областта на STEM.

Именно от тези професионалисти очакваме адекватни знания, умения и действия за осигуряване на устойчиво развитие и просперитет на цялото общество. В този смисъл идва и предизвикателството пред образователния сектор - да преосмисли традиционните граници на учебните програми, в които знанията и уменията са фрагментирани, разделени по отделни предмети. Днес все повече се говори за т.нар. 4К компетентности на XXI век - комуникация, колаборация, критично мислене и креативност. Съответно, нараства необходимостта от интегрирана STEM рамка (как ефективно да приложим STEM обучението в учебните програми), която да подкрепя учители, обучители и създатели на учебни програми да отговорят на изискванията за ефективно холистично образование в съвременния свят.

Какво е мястото на училището в търсенето на отговор на тези предизвикателства?

Незабравка: Стана ясно, че само материалната база не е достатъчна. Нуждаем се от цялостна визия за създаването на адекватни STEM или разширените STREAM (Science - Technology - Reading (четене) - Engineering - Arts (изкуства) - Mathematics) стратегии, чрез които да се реализират умело междупредметни връзки, да се разширяват интегрираните знания и умения, да се развиват нужните ценности и отношения у учениците.

Първата стъпка е създаването на подходяща материална база. Тя вече е факт в много български училища и сме готови за следващите етапи - все повече преподаватели търсят подкрепа и конкретни идеи за ефективната и практична реализация на STEM подхода в класната стая.

Кои са предимствата на STEM обучението?

Стефка: В широк план предимствата са за всички участници в обучението. За учениците това са създаването на интерес към глобални и реални проблеми, които засягат съвременното общество. Учениците се учат да комуникират със съученици, родители, приятели, професионалисти и да откриват ползите от работата в екип. Ученето чрез правене и експериментиране развива личността на младежите. Те създават собствени продукти и се учат да презентират идеи си, като придобиват увереност при прилагане на знанията в нова ситуация.

Предимствата за учителите също са безспорни. STEM обучението им дава професионално и кариерно развитие, възможност да общуват с колеги от различни учебни области. Интердисциплинарното обучение разширява хоризонтите и научните интереси и способства за овладяване на гъвкави техники и стратегии за преподаване и адекватно оценяване. Не на последно място е удовлетвореността от работата с мотивирани ученици и опознаване на интересите и възможностите им.

За родителите предимствата са свързани с това, че младите хора ще имат възможността да формират и развиват своите интереси в подкрепа на своевременно, по-добро и пълноценно професионално ориентиране. Ще бъдат спокойни, че децата им са ангажирани с разнообразни и интригуващи дейности, които ще ги подготвят в много по-голяма степен за реалния живот и за адаптация към бързите промени в света около нас.

Издателство "Клет България" е първото в страната, което разработва и предоставя дигитални уроци за иновативно STEM обучение за ученици от 5. до 7. клас. Какво точно представляват те?

Незабравка: Нашият интерес към STEM обучението търпи развитие, както самите ние като автори на STEM ресурси. Преди две години в поредния пик на Ковид вълната издадохме две прекрасни учебни помагала "Малки открития за големия свят" заедно с колеги съмишленици. В тях разкриваме единството на природните науки чрез глобални теми, преплитаме учебните програми по отделните предмети, изучавани в 5. и 6. клас. Неусетно и забавно, учениците са въвлечени в четене и работа с научни текстове, решаване на разнообразни задачи, извършване на опити и образователни игри. Тези помагала днес са основата, която обогатяваме и надграждаме с допълнителни дигитални ресурси, вече и за 7. клас - богатство от образователни видеа, симулации, анимации, онагледени експерименти, интерактивни задачи. Всички те са обединени в единна технология за преподаване, която осигурява и възможности за адаптиране към конкретната учебна среда.

Всяка една глобална тема или STEM урок се разглежда в рамките на няколко учебни часа (3-5 часа по преценка на преподавателите). За всяка една от темите са разработени електронни ресурси за:

  • мотивация на учениците
  • предварителна подготовка
  • възможност за работа в три групи
  • обобщаване
  • професионално ориентиране, оценяване и самооценяване
  • пълна методическа разработка за учителя
  • работни листове (за всяка от трите работни групи)

Какви са ползите за учителите, които използват STEM образователните ресурси на издателство "Клет България"?

Стефка: Учителите разполагат с интердисциплинарни електронни ресурси, които следват учебните програми в съответния клас. Същевременно STEM уроците ще осигурят действително разширяване, надграждане, интегриране на знания и умения, които са пряко свързани с държавните образователни стандарти.

Професионално разработеното от нас съдържание и идеи спестяват на учителите много от безценното им време и енергия. Това ще концентрира усилията им върху самия урок и ще допринесе за по-доброто му управление.

Същевременно електронните ресурси предоставят свобода и гъвкавост на учителя да избере, да адаптира и да развие хода на урока според неговата преценка, като акцентира върху едни или други материали и теми. Преподавателят има и възможността да модифицира предоставените работни листове лесно и бързо. Огромното разнообразие от ресурси по всяка тема дава на учителя и опцията за избор на дейности и поставяне на индивидуални задачи.

У нас проблемът с ранното професионално ориентиране е сериозен. Затова сме особено горди с нашите разработки за съвременните професии. Чрез тях младите хора ще бъдат мотивирани и ще откриват своите качества и таланти в една или друга област.

Важно предимство на подготвяното съдържание в дигиталната платформа iZZI е, че непрекъснато обогатяваме и допълваме идеите за работа, а учителите имат възможности да дават обратна връзка.

Какви са отзивите от учители, родители и ученици за STEM пакета към момента?

Стефка: Вече има ентусиасти от училищната общност, които подходиха към нашите ресурси много ангажирано и с голям интерес. Щастливи сме, че получихме изключително високи оценки от учители и директори, които имаха възможност да разгледат и тестват първите ни уроци. Някои от тях виждат огромно предимство и във възможността да съчетаят електронното съдържание с традиционните печатни издания за един цялостен и разнообразен учебен процес. Методическите разработки за учителя, работните листове за учениците и възможността за гъвкаво прилагане и индивидуализация на ресурсите са най-ценни за преподавателите, защото обезпечават напълно успешната реализация на всяка от темите.