"Премиерът е гневен, министърът (б.р. Николай Нанков) е гневен, и аз съм гневен", коментира пред БТВ, ситуацията с дупките по пътища, председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.

"Република България притежава 44 хил. км пътища. Една огромна част от тези пътища са на възраст 40-50 години. Експлоатационният период на един път, особено на автомагистрала, е 7-8 години. Има магистрали, които не са ремонтирани около 30 години", обясни Атанасов, но допълни, че не можем да очакваме много повече от наличните пътища и магистрали. Съгласен е и с тезата на управляващите, че големите температурни амплитуди допълнително претоварват остарелия асфалт.

Дупките по пътищата пречат на премиера да говори за европредседателството

Дупките по пътищата пречат на премиера да говори за европредседателството

Дупките по пътищата се образуват като пломбите на зъбите, обяснява Борисов

"При осоляване и при обработка с химикали, водата се топи и започва да влиза в пукнатини и микропукнатини. След спиране на действието на солта или химикала, тя замръзва и, в комбинация с топло и студено време, вечерта знаем ,че е по-студено, когато замръзне, руши настилката", коментира инж. Иван Василев от Областното пътно управление в столицата.

Бившият шеф на АПИ инж. Стефан Чайков, който е и председателят на Управителния съвет на Браншова камара "Пътища" обясни, че в голям процент от общинските пътища има почти пълно унищожаване на износващия слой и няма как да се реже в дълбочина до здраво. Той смята, че на такива пътища трябва има цялостно преасфалтиране.

Цената е около 1 млн. евро на километър и затова е трудно да се правят основни ремонти на 5-10 години.

Половината пътища в България - в лошо или в много лошо състояние

Половината пътища в България - в лошо или в много лошо състояние

Около 100 млн. лв. годишно отивали за запълване на дупки

Това е и причината за пълненето на дупки, като през зимата то се прави със студена смес, а целта е просто участъкът да издържи до по-топлите месеци, за да се направят трайни кръпки с горещ асфалт, обясни инж. Дончо Атанасов. Подобни "палиативни мерки" имат живот от няколко месеца, но в момента се върви към използване на полимери с по-голяма трайност, които могат да се полагат и във вода.

Инж. Атанасов коментира и заснети от зрители на БТВ фирми, кърпещи с горещи смеси посред зима, в дъжд или трамбоващи участъците със скачане върху инертния материал. Шефът на АПИ обясни, че най-често става дума за водни цикли, при които фирмите са длъжни да възстановят настилката, но трябва последващият контрол да не допуска подобна и според него непрофесионална работа.

Вътрешният министър не може да изпълни заповедта на Борисов за полицай на всяка дупка

Вътрешният министър не може да изпълни заповедта на Борисов за полицай на всяка дупка

"Но навсякъде ще дадем предписания"

Инж. Дончо Атанасов коментира и републиканската пътна мрежа и обясни, че тя "функционира нормално при зимни условия. Всеки трябва да се съобразява с това. Няма никакви ограничения по автомагистралите за тежкотоварно движение. Лекото движение си върви нормално. Има ограничения на главен път I-5 в участъка между Бяла и Русе. Това традиционно е много тежък участък с навявания и много интензивен силен валеж, който постепенно започва да намалява".

"Има ограничение на Хаинбоаз от Стара Загора и също ще бъде вдигнато ... Автомагистралите функционират нормално във всички посоки. Продължават многобройните средиземноморски циклони, които донасят огромни валежи. Хаос по пътищата няма. Има затруднения и никой не е Господ да изсуши пътищата. Реагираме на време. На автомагистрала "Люлин" има три много тежки свлачища, които в тези метеорологични условия са опасни да се отстраняват. В момента, в който времето се подобри, ще започнем укрепването им", добави инж. Атанасов.

Сняг, дъжд и поледици по пътищата

Сняг, дъжд и поледици по пътищата

Температурите са в интервала от - 8° до 5°...