"Премиерът е гневен, министърът (б.р. Николай Нанков) е гневен, и аз съм гневен", коментира пред БТВ, ситуацията с дупките по пътища, председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.
"Република България притежава 44 хил. км пътища. Една огромна част от тези пътища са на възраст 40-50 години. Експлоатационният период на един път, особено на автомагистрала, е 7-8 години. Има магистрали, които не са ремонтирани около 30 години", обясни Атанасов, но допълни, че не можем да очакваме много повече от наличните пътища и магистрали. Съгласен е и с тезата на управляващите, че големите температурни амплитуди допълнително претоварват остарелия асфалт.
"При осоляване и при обработка с химикали, водата се топи и започва да влиза в пукнатини и микропукнатини. След спиране на действието на солта или химикала, тя замръзва и, в комбинация с топло и студено време, вечерта знаем ,че е по-студено, когато замръзне, руши настилката", коментира инж. Иван Василев от Областното пътно управление в столицата.
Бившият шеф на АПИ инж. Стефан Чайков, който е и председателят на Управителния съвет на Браншова камара "Пътища" обясни, че в голям процент от общинските пътища има почти пълно унищожаване на износващия слой и няма как да се реже в дълбочина до здраво. Той смята, че на такива пътища трябва има цялостно преасфалтиране.
Цената е около 1 млн. евро на километър и затова е трудно да се правят основни ремонти на 5-10 години.
Това е и причината за пълненето на дупки, като през зимата то се прави със студена смес, а целта е просто участъкът да издържи до по-топлите месеци, за да се направят трайни кръпки с горещ асфалт, обясни инж. Дончо Атанасов. Подобни "палиативни мерки" имат живот от няколко месеца, но в момента се върви към използване на полимери с по-голяма трайност, които могат да се полагат и във вода.
Инж. Атанасов коментира и заснети от зрители на БТВ фирми, кърпещи с горещи смеси посред зима, в дъжд или трамбоващи участъците със скачане върху инертния материал. Шефът на АПИ обясни, че най-често става дума за водни цикли, при които фирмите са длъжни да възстановят настилката, но трябва последващият контрол да не допуска подобна и според него непрофесионална работа.
Инж. Дончо Атанасов коментира и републиканската пътна мрежа и обясни, че тя "функционира нормално при зимни условия. Всеки трябва да се съобразява с това. Няма никакви ограничения по автомагистралите за тежкотоварно движение. Лекото движение си върви нормално. Има ограничения на главен път I-5 в участъка между Бяла и Русе. Това традиционно е много тежък участък с навявания и много интензивен силен валеж, който постепенно започва да намалява".
"Има ограничение на Хаинбоаз от Стара Загора и също ще бъде вдигнато ... Автомагистралите функционират нормално във всички посоки. Продължават многобройните средиземноморски циклони, които донасят огромни валежи. Хаос по пътищата няма. Има затруднения и никой не е Господ да изсуши пътищата. Реагираме на време. На автомагистрала "Люлин" има три много тежки свлачища, които в тези метеорологични условия са опасни да се отстраняват. В момента, в който времето се подобри, ще започнем укрепването им", добави инж. Атанасов.