Агенция "Пътна инфраструктура" излезе с официална позиция във връзка с твърденията на съпредседателя на Продължаваме промяната Кирил Петков за схемите при обществените поръчки за пътно строителство и думите му, че "всички обществени поръчки от АПИ по времето на кабинета Денков са били обявявани на най-ниска цена".
АПИ посочва, че в посочения период практиката е била да се обявява обществена поръчка на най-ниска цена, която обаче реално никога не се спазва. Агенцията пояснява, че кандидатстващите за изпълнение не са длъжни да спазват посочената прогнозна цена.
АПИ дава пример с реконструкцията на Дунав мост. В документацията на поръчката се вижда, че прогнозната стойност, която дава възложителят е 20 895 000 лв. без ДДС. Договорът за изпълнение обаче е сключен на цена 37 397 689,73 лв.
Практика с обявяване на най-ниска цена, но сключване на договор на значително по-висока стойност, се повтаря и при други проекти, като този за изграждане на шумозащитни съоръжения на АМ "Струма". Обявената прогнозна стойност е 1 855 700,00 лева без ДДС, а договорът е сключен за двойно повече - 3 835 488,83 лв. без ДДС. За изграждане на нов мост на река Черкезица се дава прогнозна стойност от 1 436 840,00 лв. без ДДС, а се изпълнява за 2 430 106,85 лв.
Според АПИ това е възможен и законов подход за обявяване на обществена поръчка/ Практиката обаче показва, че реално винаги се стига до значително по-високи цени, затова и при обществената поръчка за пътя Русе - Велико Търново възложителят ползва друг критерий за възлагане - оптимално съотношение качество/цена, при което предложенията се оценяват въз основа на цена, както и на показатели, включващи качествени аспекти, свързани с предмета на обществената поръчка.
Този критерий е един от нормативно регламентираните по Закона за обществените поръчки, при който се дава възможност за избор на изпълнител, предлагащ най-добро съотношение между качество и цена на изпълнението. Освен това, при определяне на прогнозната стойност е посочено, че тя е и пределна, т.е. - участниците при подготовка на офертата си не могат да надвишават определената от възложителя прогнозна стойност на поръчката. По този начин възложителят има и по-голям контрол и предвидимост на разходите, които са планирани за даден обект и съответно заложени в бюджета и бюджетната прогноза.
Ползването на този критерий дава възможност на възложителя, да избере не само най-икономически изгодна оферта, но и такава, която дават по-високо качество. Освен това в конкретната поръчка превес е даден на цената, тъй като съотношението е 60/40 -цена/качество.
АПИ поставя въпроса защо обществената поръчка за строежа на АМ "Русе - Велико Търново" не е бил обявен на най-ниска цена по времето на кабинета Денков, при положение, че процедурата е била подготвена по това време.