Българската ИТС Асоциация се разтревожи заради зачестилите случаи със самозапалване на автомобили.

Повод за позицията им е пореден подобен случай през вчерашния ден - на "Цариградско шосе" в столицата.

Във връзка с инцидента от асоциацията питат дали е бил оборудван автомобилът с пожарогасител, както е определено в Закона за движението по пътищата; ако е имал пожарогасител, той бил ли е изправен и бил ли е годен за използване; водачът знаел ли е как се използва пожарогасителя; тъй като автомобилът е бил с газова уредба, достатъчно надеждни ли са нормативните изисквания и контролът по монтиране и проверка на автомобилните газови уредби.

В становището се напомня, че съгласно Закона за движението по пътищата всички моторни превозни средства трябва да разполагат с пожарогасител. Отбелязва се обаче, че няма никакви нормативни изисквания по отношение на вида на пожарогасителя, неговите периодични проверки, годност и техническа изправност. Съгласно съответните разпоредби за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства при прегледа се извършва проверка за наличието на пожарогасител.

В същото време условията и редът за осъществяване на дейностите по осигуряване на пожарната безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност са определени с наредба на министъра на вътрешните работи, допълват от асоциацията.

Кола се самозапали на метри от пловдивска бензиностанция

Кола се самозапали на метри от пловдивска бензиностанция

Причината била техническа неизправност в двигателния отсек

Те обаче изтъкват, че към момента липсва регистър относно сервизното обслужване на противопожарните уреди и търговците, извършващи сервизното им обслужване. В резултат от това техническите специалисти от пунктовете за проверка на техническата изправност на ППС трудно се ориентират при периодичния преглед на превозното средство дали представения пожарогасител съответства на изискванията, проверен ли е от лице, което има право да извършва сервизно обслужване и дали пожарогасителят е годен.

По тази причина от Българската ИТС Асоциация препоръчват да бъдат предприети действия за изменения в нормативната уредба. Те отбелязват, че от МВР е публикуван проект за изменение и допълнение на ЗДвП, в който са разписани правила за пожарогасителите в МПС, но той още не е внесен в Народното събрание за разглеждане. Подчертава се и че санкциите за липса на пожарогасител са символични.

Според асоциацията е важно да се организират и курсове за шофьори, като тези за първа долекарска помощ за новите водачи, на които да се изучават основните правила за действие при пожар.

Сигурни сме, че голяма част от водачите не са запознати с инструкциите за ползване на пожарогасителя, как трябва да се действа при възникване на пожар в превозното средство и къде да се насочва струята на пожарогасителя, изтъква се в позицията.

Променят Закона за движението - да са ясни пожарогасителите за колите

Променят Закона за движението - да са ясни пожарогасителите за колите

Целта е намаляване на щетите от тези произшествия

Относно монтираните автомобилни газови уредби от асоциацията посочват, че в момента това е регламентирано в Наредба № Н-3 от 18.02.2013 г. за изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство и в Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Проверките се извършват от технически специалисти в пунктове за проверка техническата изправност на превозните средства, като същевременно се изисква те да извършват проверки по правилата на ИКЕ-ООН.

От асоциацията подчертават, че навсякъде другаде проверки и изпитвания ППС по правилата на ИКЕ-ООН се извършва от акредитирани технически служби, за да се гарантира качество, компетентност и проследимост при проверките. Преди 2014 г. тези уредби са се проверявали от специализирани сервизи.

Като друг съществен недостатък в нормативната уредба в становището се откроява въведеното изискване в наредбата за регистрация на ППС автомобилните газови уредби да се регистрират в МВР в срок от 3 години след монтирането им. Според асоциацията обаче този срок е изключително дълъг и създава сериозни рискове относно проверките на такива уредби.

Те считат, че нормативната уредба трябва да се преразгледа по отношение на автомобилните газови уредби и да се завишат изискванията по проверка и контрол върху такива уредби, за да се избегнат подобни инциденти.

От асоциацията настояват отговорните институции да предизвикат широко публично обсъждане на посочените проблеми и да се извърши спешна промяна в нормативната уредба, за да се предпази животът и здравето на обществото, да се ограничат щетите по инфраструктурата и да се ограничи екологичното замърсяване.