Българската предприемаческа асоциация (BESCO) изрази сериозно притеснение относно фискалната рамка, заложена в Бюджет 2026 г. Предприемачите се обявиха против вдигането на данък дивидент и увеличението на пенсионните осигуровки и максималния осигурителен доход.

В свое писмо до министъра на финансите BESCO посочва, че предложените мерки увеличават разходите за труд, намаляват реалните доходи на предприемачите и висококвалифицираните специалисти и тласкат още повече хора към алтернативни форми на заетост или емиграция. Асоциацията пояснява, че предложенията рискуват да подкопаят конкурентоспособността на българската икономика. Според тях страната се нуждае от структурни реформи, които да увеличат ефективността на фискалната и бюджетна политика, да подобрят бизнес средата и да гарантират предвидимост.

BESCO посочва, че вместо да се вдигат данъците, трябва да се заложи на реформи. Предприемачите отбелязват, че повишаването на осигуровките и данъците няма да реши структурните проблеми. Според тях основните дефицити на българската икономика са системни, а не фискални. Това са:

- липса на инфраструктурна обезпеченост (електричество, вода, индустриални зони);

- ниска ефективност на администрацията и липса на дигитализация;

- демографски срив и тежък недостиг на кадри;

- непредвидимост на регулациите и недоверие в съдебната система;

- слаба отчетност на публичните институции.

Радев разкритикува Бюджет 2026 като инструмент за политическо оцеляване

Радев разкритикува Бюджет 2026 като инструмент за политическо оцеляване

По негови думи "коалиция "Магнитски" затъва под тежестта на Голямото "Д"

BESCO смята, че увеличението на данък дивидент е неоправдано. Предприемаческата организация отбелязва, че данъкът върху дивидента засяга именно инвеститорите, акционерите и хората, които влагат капитал в икономиката, а не оперативните собственици на фирми. През 2024 г. приходите от този данък са едва 126 млн. лв., докато бюджетният дефицит надхвърля 20 млрд. лв. - разлика, която ясно показва, че ефектът върху бюджета ще бъде минимален, а щетите - значителни. Очакваните резултати от увеличението са:

- спад на активността на капиталовия пазар;

- изтегляне на инвестиции към страни с по-ниски ставки (Естония, Латвия, Малта - 0% данък дивидент);

- стимули за укриване на доходи и прехвърляне на печалби;

- демотивация на малките инвеститори.

BESCO пояснява, че решението не е във "вдигане на проценти", а в разширяване на икономическата база чрез растеж, доверие и реформи. Асоциацията изтъква, че страната се нуждае от ясна икономическа визия. Според нея Бюджет 2026 трябва да е балансиран и да гарантира икономически растеж.

КТ "Подкрепа" се обяви против проектобюджета за 2026 и бюджетите на НЗОК и ДОО

КТ "Подкрепа" се обяви против проектобюджета за 2026 и бюджетите на НЗОК и ДОО

Според синдикати това е антисоциален бюджет

По отношение на инвестициите, фискалната рамка и капиталовия пазар, приходите и заетостта предприемачите предлагат:

  1. Реализиране на мултифондовия модел в пенсионната система, така че да се насърчи реална инвестиционна активност и дългосрочна доходност.
  2. Частично раздържавяване (миноритани дялове) на държавни компании през фондовата борсата с цел въвеждане на корпоративно управление, прозрачност и привличане на частен капитал.
  3. Активиране на R&D стимули и стимули за насърчаване на ангелското инвестиране
  4. Осигуряване на административен капацитет и независимост на органа по скрининг на инвестициите, който да гарантира предвидимост и защита на стратегическия интерес на държавата, без да се възпрепятстват чуждите инвестиции с висока добавена стойност и гарантиран произход.
  5. Актуализация на данъчните оценки - въвеждане на реалистични стойности за облагане на имоти, без допълнително повишаване на данъчните ставки.
  6. Премахване на автоматичните индексации при разходи и социални плащания, за да се запази контролът върху публичните разходи.
  7. Отпадане на изискванията за СУПТО, които възпрепятстват иновациите и увеличават административната тежест за компаниите.
  8. Облагане на хазарта - въвеждане на 20% данък върху всички залози или алтернативно 30% върху разликата между залозите и печалбите.
  9. Предоговаряне на концесионните такси за избрани сектори с висок ресурсен потенциал и концесии за инвестиции в инфраструктура.
  10. Диференцирана ТОЛ система по вид пътища и превозни средства - с по-висока ефективност и справедливост в събираемостта.
  11. Реформиране на Закона за публично-частно партньорство за отключване на допълнителен частен капитал в икономиката.
  12. Освобождаване на трудов ресурс от държавната администрация към частния сектор чрез програми за преквалификация с участието на бизнеса.
  13. Дигитализация на ключови процеси - доизграждане на дигиталната платформа за издаване на сини карти и разрешения за пребиваване, транспониране на европейското законодателство за въвеждане на дигитален портфейл и др.
  14. Преориентиране на индустриалната политика към отбранителния сектор - чрез стимули за съвместни производства и публично-частни партньорства.

BESCO отправя апел към правителството и парламента да започнат реален диалог с предприемаческите и работодателски организации преди окончателното приемане на бюджета. Необходима е дългосрочна фискална рамка (2026-2030), гарантираща предвидимост на данъчната система, стабилност на корпоративния и дивидентния данък и реформи, насочени към растеж, а не към административно балансиране на дефицита. Според асоциацията България не може да си позволи да загуби голямото си конкурентно предимство - предвидимата, ниска и честна данъчна среда.

АОБР иска истинско обсъждане на Бюджет 2026

АОБР иска истинско обсъждане на Бюджет 2026

Настоява се и данъчната тежест да не бъде увеличавана