В Новогодишната нощ българският научноизследователски кораб "Св. Св. Кирил и Методий" (НИК 421) е участвал в спасяването на бедстваща канадска яхта. Това потвърди днес по BTV капитанът на родния плавателен съд Николай Данаилов.
По думите му това са най-бурните води на планетата. Капитанът уточни, че на Нова година след 1 часа са получили сигнал "Мейдей" по радио на УКВ канал 16, който е задължителен за слушане в района. Пет минути по-късно идва обаждане и от Чилийската брегова охрана, с молба за оказване на помощ на бедстващ плавателен съд.
В 1:55 ч. НИК 421 е приведен в по-високо състояние на бойна готовност. Получените координати на бедстващия съд са на около 12 морски мили южно от о. Нуева, при подхода за влизане в пролива на Дрейк.
Точно в 2:00 часа НИК 421 се насочва към моторната яхта EL DOBLON, която е на дистанция 8 морски мили.
"Св. св. Кирил и Методий" е назначен като "ON SCENE COMMANDER" от Чилийската брегова охрана съгласно IAMSAR MANUAL.
В 2:10 ч. е установена комуникация с EL DOBLON на испански език.
От моторната яхта докладват, че има пробойна в носовата част с нахлуваща вода, и е без ход.
От НИК 421 веднага подготвят спасителна бързоходна лодка с тричленен екипаж, оборудван със спасителни средства и термокостюми, швартови и буксирни въжета за извършване на буксировка на бедстващия плавателен съд и/или евентуално швартоване на борд. На борда на кораба се подготвят и за оказване на първа медицинска помощ на бедстващи хора от яхтата.
В 2:30 ч. българският кораб започна сближаване с EL DOBLON с готовност за спускане на спасителна бързоходна лодка на вода.
НИК 421 се доближава на дистанция 4 кабелта до яхтата в 2:50 ч. След комуникация с екипажа й, е получен доклад за спиране на нахлуващата вода и възстановяване на минимален ход под ветрила.
След осветяваяне на яхтата се установява силен крен към десния борд. Точно в 3 ч. "Св. св. Кирил и Методий" докладва на Чилийската брегова охрана за състоянието на моторната яхта и започна ескортирането й към подхода на канал Бийгъл и пристанище Пуерто Уилямс, Чили.
Час по-късно, при подхода към пролив Ричманд НИК 421 е освободен от "ON SCENE COMMANDER" от Чилийската брегова охрана, тъй като бедстващата яхта навлиза в островна група с по-спокойни води, и вече е активиран и чилийски военен SAR кораб.
В 04:00 бойната готовност на българския кораб е понижена и той продължва плаването си, съгласно плана към о. Ливингстън.
"Започнахме нашата спасителна акция. На 23-метровата яхта имаше 13 пасажера. В нея нахлуваше вода и не можеше да извършва собствен ход", посочи к-н Данаилов.
Били са най-близкото плавателно средство, което може да окаже помощ и съдействие. "Веднага реагирахме", допълни той.
Данаилов посочи, че в района рано започва да става светло.
"Морето беше доста неприятно за спускане на спасителни средства - около 5 бала, което направи рисково бъдещите действия", каза още той.
По думите му екипажът е действал като ядро.
"Невероятно е усещането, когато си бедстваш в океана или в морето и видиш на хоризонта светлина. Акцентът беше върху това да помогнем на бедстващите", подчерта капитан Данаилов.
Forrest Gump
на 02.01.2024 в 12:20:26 #2В 1:55 ч. НИК 421 е приведен в по-високо състояние на бойна готовност Бахмaaму
знайко
на 02.01.2024 в 11:55:35 #1Браво на ек, но не знам какъв е този навик на нашите медии да манипулират информацията. Заглавието трябвашеда е от рода на "Български екипаж имаше готовност да участво в спасяването на бедстваща канадска яхта"....