Признаването на Македонската православна църква би било проява на историческа отговорност и на признаване на историята както на Българската православна църква, така и на Македонската православна църква.
Това подчерта историкът и главен редактор на сп. "Християнство и култура" Момчил Методиев пред БНР.
"Българската църква е наследник на Българската екзархия. Смятам, че признаването на Македонската църква е едно историческо задължение на Българската православна църква и не виждам канонични пречки за това", коментира историкът.
По думите му, казусът на Македонската православна църква бил един от поредицата подобни казуси в православния свят. "Сякаш Българската православна църква има най-голямо основание да се заеме с неговото разрешаване с оглед на цялостното развитие до момента", изтъкна Методиев.
Според него придобиването на статут на автокефалност в православния свят е най-проблематичният въпрос в междуправославните отношения.
"От една страна Вселенската патриаршия настоява, че единствено тя има право да дава автокефален статут, а от друга страна Руската православна църква настоява, че църквата-майка има право да дава автокефален статут. В най-добрия случай, така би трябвало да бъде в идеалния случай, придобиването на автокефален статут би трябвало да е резултат от консенсус, съгласие между всички съществуващи православни църкви, т. е. след встъпването в евхаристийно общение между Българската и Македонската църква, Българската църква би трябвало да има активността да инициира едни такива преговори в резултат, на които в най-добрия случай можем да очакваме ако не 100-процентов консенсус между православните църкви, то при всички случаи едно доста голямо мнозинство от православните църкви, което да вземе решение какъв точно да е статутът на Македонската църква", уточни Методиев.
Той допълни, че в крайна сметка в момента въпросът основно е за това евхаристийно общение - дали Българската православна църква ще даде перспектива на Македонската църква за решаване на проблема ѝ.
"Твърдението, че сме заплашени да получим схизма ми се струва доста преувеличено, защото в православния свят има редица казуси на подобни църкви, които свидетелстват, че заради такива проблеми до схизма не се стига", отбеляза Момчил Методиев.