Недобросъвестни шофьори, които не дават път на линейки, създават проблеми при придвижването на спешните автомобили. Уличните ремонти в града и задръстванията в час пик също забавят специализираните коли, които често возят борещи се за живота си пациенти.
Това разказа пред Дарик Любен Лефтеров - шофьор на линейка с 15-годишен стаж. Макар неговият опит да е само във Варна, подобно е положението и в останалата част на страната.
"Има много съвестни водачи, някои от които качват колата си по бордюри и тротоари. Придвижването на линейките е доста трудна мисия, защото не всички коли на пътя дават предимство, което са длъжни да правят по закон. Черните скъпи коли по-трудно се отместват от пътя на оранжево-белите със сини буркани", забелязал е 55-годишният Лефтеров. А сред недобросъвестните на пътя често са с коли с регистрация, която не е местна.
"Денем линейките се придвижват по-трудно, отколкото нощем. Съвсем естествено работата през лятото е повече. В пълния с туристи град е по-мъчно и стигането до пациента в нужда, особено в курортите".
За ориентирането си повечето варненски водачи на линейки разчитат на опит и познания, като ползват собствени навигационни системи, но в някои случаи и те не помагат. „Легналите полицаи" и повдигнатите пешеходни пътеки пък не забавят линейките, но понякога карат пациентът в каросерията да подскача
"Случва се понякога линейка с пациент да спука гума. При подобни случаи, ако колата не може да се добере до съответната болница, се вика друга линейка, която да вземе пациента", разказа Лефтеров.
Макар и по-редки, има случаи, в които шофьорите на линейка биват псувани и нападани от ядосани близки на пациент. Стигало се и до размахване на огнестрелно оръжие, сподели още дългогодишният служител в местния Спешен център.
Във Варна шофьорите на линейка получават 547 лева основна заплата. Работят на 12-часови смени, по време на които виждат умиращи хора, разбити глави и много кръв. А освен шофьори, се налага да бъдат санитари и носачи на носилката.