Дезинформацията е пропагандна война. Това е подходът, който е избрала Руската федерация и има масова пропагандна кампания, която се води от много време с цел геополитическа ориентация в страните от демократичния свят.

Това мнение изрази Андрей Ковачев от Европейската народна партия (ЕНП) и член на специалната Комисия по външна намеса, включително и дезинформацията в ЕС. По думите му руската дезинформационна кампания е много добре подготвена с участието на психолози. Комисията подготвя доклад, в който се включват определени законодателни задължения и за социалните медии - Фейсбук, Инстаграм, Туитър с механизъм, който да ограничава дезинформацията и фалшивите новини. Ковачев даде пример с това, че досега медиите сами е трябвало да се саморегулират. Той уточни, че социалните медии искат да се включат във войната с фалшивите новини, но не искат и да бъдат притискани.

Бюрото на Европейския парламент в България организира дискусия на тема "Заплахите за европейската демокрация от чуждестранна намеса и дезинформация". Целта на дискусията е да се обсъди необходимостта от координирана стратегия срещу външна намеса и начините за противодействие на манипулирането на информация.

В дискусията участва Ралица Ковачева, главен редактор на FactCheck.bg, преподавател в Журналистическия факултет в СУ. Тя коментира, че и при пандемията от коронавирус, и сега при войната в Украйна, се вижда, че фалшивите новини влияят в действителния живот на хората и даде за пример, че хората, които не вярват и в двете, използват едни и същи думи - "геноцид", "Бил Гейтс", "медицински фашизъм", а и други превратни аналогични исторически твърдения. Ковачева обясни още, че в Русия се купуват масово профили в социалната мрежа. Руслан Стефанов, програмен директор в Центъра за изследване на демокрацията, смята, че тази война не е нова, а дезинформацията Русия я упражнява целенасочено.

За злоупотребата от страна на политиците:

За Ралица Ковачева по темата "ковид" е имало потресаваща дезинформация от страна на политиците и по думите й не е имало партия, която да не се възползва от информацията.

За войната - Руслан Стефанов коментира понятието, че България е "проруска" като проблемно и даде пример с това, че националистическите партии спекулират с това - "Атака", "Възраждане", "БСП", но и други централни партии. Той смята, че културната и бизнес зависимости влияят също върху дезинформацията.

Андрей Ковачев от своя страна коментира и темата, че млади поколения сега нямат добра обща култура и са най-голямата жертва на медийната пропаганда. Той поиска новата история да влезе в учебниците.