
Това беше договорено на състоялите се днес в Брюксел технически консултации между България и ЕК. Те бяха проведени по инициатива на министър Джевдет Чакъров, информират от пресцентъра на Министерството на околната среда и водите.
В тях от страна на ЕК участваха експерти от отдел „Изменение на климата и въздух" в главна дирекция „Околна среда", а от българска страна - експерти от МОСВ, МИЕ, Министерския съвет и представители на БСК, КРИБ, Българската асоциация на циментовата индустрия и Института по енергетика.
След днешните консултации беше решено, че аргументите на България се приемат за достатъчно важни, за да бъдат придвижени за разглеждане официално от ЕК.
Следващата седмица България трябва да внесе писмено по официални ред представените днес аргументи и след това ще се задвижи процедурата за разглеждането им.
Основният мотив на България за иницииране на тези консултации за постигане на решение за увеличение на квотите емисии е, че последствията от решението на ЕК за намаляването им ще са силно негативни за икономическия растеж на българската икономика и биха могли да доведат до преосмисляне на политиката, свързана с участието на страната в гъвкавите механизми на Протокола от Киото.
Според България аргументи на някои от параграфите от решението на ЕК за България са неоснователността. Най-важните от тях са, че не е взето предвид затварянето на 3 и 4 блок на АЕЦ Козлодуй, което налага работа на пълна мощност на ТЕЦ.
Освен това има грешки в някои от използваните статистически данни.
Допуснати са и чисто математически грешки при изчисленията на квотите.
По инициатива на министър Чакъров българската позиция е подготвена от експерти от министерствата на околната среда и водите и икономиката и енергетиката, и от представители на бизнесорганизации - БСК, КРИБ, асоциациите на металургичната промишленост, на циментовата индустрия, на целулозната промишленост и др.
Българската позиция, изказана напоследък нееднократно от министър Чакъров, остава непроменена и тя е, че постигането на желания резлутат за България ще търси включително и чрез съдебна процедура, допълват от МОСВ.