20-те електрически автобуса ще тръгнат по софийските улици най-рано след година.

На пл. "Св. Александър Невски" Столична община, Столичен автотранспорт ЕАД и Yutong bus представиха технологичния и съвременен електробус Yutong и отчетоха резултатите от четиримесечния тестов експлоатационен период след изминатите от електробуса над 20 000 км. Той обслужваше линия 84. Средният му разход на 100 км е 99 Kw/h. Функционалното време за зареждане е 4 часа.

"Подготвят се параметрите за обществената поръчка и следващия месец ще бъде публикувана след одобрение на Столичния общински съвет", заяви пред журналисти шефът на "Столичен автотранспорт" Слав Монов.

Запитан дали е възможно 20-те електеобуса да заработят в началото на 2018 г., когато България поема европредседателството, Монов изтъкна, че всичко е въпрос на процедура. По думите му, обявлението на 20-те електробуса, в оптимални срокове, се очаква към края на юни. Една процедура трае от 3 до 6 месеца. Доставката на превозните средства също е 6 месеца. Затова оптималният срок, в който автобусите ще тръгнат в София, е една година.

Той обяви, че днес стартира поръчка за 120 автобуса на природен газ и метан - 60 са солови, а другите 60- съчленени. На 4 юни обществената поръчка ще бъде отворена.

Монов изтъкна, че при закупуване на дизелов автобус, цената, която успяват да договорят е 150 000 евро на единица. За електеобусите все още не е имало процедура, но индикативната цена, която са дали производителите, е около 400 000 евро.

"Разходите за гориво са 4 пъти по-малки от тези на конвенционален автобус", коментира пред News.bg Тодор Стойков, търговски директор на Българската автомобилна индустрия-официален дистрибутор на Yutong за България. По думите му, обслужването на електробуса е около 3 пъти по-евтино, тъй като няма масла, филтри и други течности. "Голямото предимство е , че не отделя никакви вредни емисии. Един конвенционален автобус отделя около 2 кг на 100 км", коментира Стойков.

Китай е най-големият производител на електрически автобуси в света. Към края на миналата година от 173 000 автобуса в движение- 170 000 са произведени в Китай. Китай е лидер в използването на такъв тип автобуси и интегрирането им в градския транспорт, изтъкна Стойков.

Той обясни, че в стратегиите до 2020 г. на голяма част от операторите в европейските градове е заложена електрификацията и увеличаване на електрическите автобуси. Такава тенденция има и за София. Прогнозите са, че към 2020 г. ще се движат над 2 500 електробуса, които трябва да достигнат около 6% от обществения транспорт, подчерта Стойков.