Повече от 6 000 деца на възраст до 14 години са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз в периода 2011-2020 г., се посочва в доклад на Европейският съвет за транспортна безопасност (ETSC).
Първата част от този доклад разглежда най-новите данни за смъртни случаи на деца по пътищата от целия ЕС и други държави, които са част от ETSC Road Safety - Програма за индекс на ефективност (PIN). Докладът показва също разликите, които все още съществуват между държави, дава примери за политики за по-бърз напредък и области за подобрение.
Втората част разглежда мерки за намаляванерисковете за децата, включително политиките за мобилности подобрена инфраструктура, детски седалки, безопасност на превозното средство, използване на каска, доболничнигрижи и лицензиране на млади шофьори, които в някоидържави могат да карат мотопед или скутерна 14 години.
Според доклада, за децата на пътя днес е по-безопасно, отколкото преди 10 години.
Държави, които са с по-ниска смъртност на децата и процент произшествия с деца, са държави с по-добра пътна безопасност, по-добре установен и интегриран подход - надграждане на пътната среда, проектиране на превозни средства, които по-добре защитават както хората вътре, така и тези отвън превозното средство, прилагане на законите за движение по пътищата, правилно използване на подходящи системи за обезопасяване на деца, подобряване на образованието и осведомеността относно движението по пътищата, фокус на политиката върху безопасността на децата.
Авторите на проучването също така намират големи разлики между отделните държави по отношение на безопасността на децата. Детската смъртност по пътищата в Румъния е десет пъти по-висока, отколкото в Норвегия, Кипър и Швеция. Там, където детската смъртност по пътищата е относително ниска, смъртността по пътищата за останалата част от населението също е относително ниска и обратно. Когато това не е така, може да се дължи отчасти на факта, че в тези държави децата обикновено биват карани с кола до училище и други дейности, вместо да им се позволява да пътуват сами с велосипед или пеша.
Като част от близо 40 препоръки към националните правителства и ЕС, ETSC призовава за безопасни велосипедни и пешеходни маршрути до училищата. Според новото проучване само седем страни в Европа съобщават, че са определили задължителни по-ниски ограничения на скоростта около училищата. От ETSC заявяват, че пътищата около детските заведения и в градските райони с много велосипедисти и пешеходци трябва да бъдат проектирани за движение с 30 км/ч и малък обем трафик. Ограничението на скоростта по подразбиране по тези пътища следва да бъде 30 км/ч дори когато тези критерии за проектиране все още не са постигнати и ETSC призовава ЕС да направи това официална препоръка. Въпреки значителния напредък в безопасността на автомобилите през последните години, при почти половината от смъртните случаи сред деца по пътищата става дума за деца, пътуващи в автомобили. Наличните данни за правилното използване на детски столчета в автомобилите в целия ЕС са ограничени, но проучванията показват, че неправилното използване продължава да бъде значителен проблем. От 1 септември 2024 г. на пазара в рамките на ЕС могат да се продават само детски столчета, отговарящи на нов стандарт - UN "R129". Тези столчета са с по-безопасен дизайн и могат да бъдат оборудвани единствено със система ISOFIX, което намалява рисковете от неправилно монтиране. Осигуряването на точки за закрепване ISOFIX е задължително за новите автомобили в ЕС от 2014 г. насам. От ETSC заявяват, че по-безопасните столчета, обратно на посоката на движение, трябва да бъдат задължителни, доколкото е възможно, за предпочитане до навършване на четири години. Детските столчета също така следва да подлежат на намалени ставки на ДДС. Като се има предвид, че Европейският съюз ще преразгледа правилата относно свидетелствата за управление на МПС тази година, ETSC също така призовава за задължителни теоретични и практически обучения, както и практически изпит за придобиване на свидетелство за управление категория АМ (мотопед).
ETSC също така предупреждава, че 16 европейски държави позволяват на деца на възраст 14 или 15 години да карат мотопед въпреки препоръчителната минимална възраст в ЕС от 16 години. 20% от смъртните случаи сред деца над 14-годишна възраст са мотопедисти, повечето от които са момчета. Според ETSC минималната препоръчителна за ЕС възраст от 16 години за самостоятелно шофиране на автомобил не трябва да се намалява.