На гражданските организации се пада отговорността да информират за предстоящите промени и проблеми. Това заяви Мая Манолова на пресконференция.
На 27 март 2025 г. Столичният общински съвет съгласува проекта за изменение и допълнение на действащите Общи условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите от оператора "Софийска вода" АД, одобрени от КЕВР с решение от 13.07.2016 г. И съгласно наредбата, одобрена от КЕВР до 7 май 2025 г., тече задължителният срок за събиране на становища от гражданите относно предложените изменения.
Въпреки това към момента нито ВиК операторът, нито КЕВР са обявили обществено обсъждане на предложените изменения, което оставя на граждански организации отговорността да информират обществото за промените и да организират гражданско обществено обсъждане, резултатите от което ще бъдат официално представени на регулатора и ВиК дружеството, посочи Манолова.
Отпада и информацията, разлепяна по входовете за датата на отчитане и тя също ще се съобщава само на електронна поща и на сайта на дружеството. Добавят се нови такси и залагат по-рядко отчитане за клиенти над 20 куб. м. потребление.
Манолова припомни множеството проблеми, които Софийска вода създава на потребителите, които според нея възлизат на близо 2 млн. души.
"Най-големият проблем е разход потребление. Често коректните платци плащат сметките на некоректните. В същото време Софийска вода намира начин да санкционира некоректните и така взема двойно плащане", посочва тя.
Според нея сега най-големият проблем са електронните фактури, защото тези потребители, които нямат електронна поща ще плащат за нещо, без да знаят за какво.
Манолова попита колко ще спести дружеството от отпадане на хартиените фактури.
"Някои от клаузите не са равноправни", смята още бившият омбудсман и даде за пример, че ще се плащат лихви върху прогнозни отчети.
Тя посочи, че гражданските организации ще внесат промени като това при безводие дружествата да дължат неустойки за потребителите. Те искат и санкции за лошо качество на водата.