Комисията за защита на конкуренцията започва секторен анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост.
Посочва се, че това е първото мащабно секторно проучване, инициирано от новото ръководство на антимонополния орган. То има за цел да се установят причините за наблюдавания ръст в цените на основните храни, да се предложат мерки за тяхното преодоляване и да се установят евентуални нарушения на конкурентните правила.
Анализът ще обхване цялата верига на предлагането - от производството и дистрибуцията до търговията на дребно. Особено внимание ще се обърне на продукти от първа необходимост като яйца, мляко и млечни продукти, месо, брашно, хляб, олио и други. Ще се разследват и основните дистрибутори на проучваните хранителни стоки.
Особен фокус ще бъде поставен върху риска от необосновано поскъпване на заради предстоящото въвеждане на еврото. Комисията ще проследява ценовите тенденции до края на годината и през 2026 г., за да гарантира ефективното функциониране на пазара и защита на потребителите.
КЗК вече инициира предварително проучване на всички данни и фактори, обуславящи наблюдавания ръст на цените в сектора. Изискана е информация от производители и търговци на бързооборотни хранителни стоки, включително от търговските вериги, за да се установи начинът на ценообразуване, условията на доставка и факторите, оказващи влияние върху изменението на цените в сектора.
В случай че в рамките на секторния анализ на пазара на хранителни стоки бъдат установени факти, които отговарят на елементите на нарушения като нелоялни търговски практики, злоупотреба с господстващо положение или забранени споразумения, КЗК ще се самосезира и ще образува съответните производства за тяхното установяване.
Секторният анализ ще позволи да бъдат предложени подходящи мерки и препоръки за справяне с високите цени на стоките от първа необходимост, както и да се оцени дали покачването на цените е икономически обосновано, или е резултат от антиконкурентни или нелоялни практики, които нарушават принципите на свободната и лоялна конкуренция и вредят на потребителите.
При провеждане на производството Комисията ще си сътрудничи чрез обмен на данни и сигнали с Националната агенция за приходите, Комисията за защита на потребителите в рамките на тристранното споразумение, както и с други компетентни органи.