Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани със заповед мобилните оператори да вдигат цените по сключените договори, понеже това е нелоялна търговска практика, съобщават от пресцентъра на КЗП.

Мобилните оператори са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите. Освен това КЗП ще наложи съответните имуществени санкции на операторите, приложили нелоялните действия. В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана нелоялна търговска практика.

След проверка КЗП е установила нарушения, представляващи сериозен риск за икономическите интереси на гражданите:

- Едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите. Установено е, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори, включително увеличаване на месечните такси, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите. Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия.

- Подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените. При проверката е установено, че един от мобилните оператори ("Йеттел България - бел. ред.) е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане.

- Принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове срещу увеличение на месечната такса. КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с "подобрение" на абонаментните планове. Въпреки това, тези промени се извършват без изрично искане от страна на потребителите. КЗП подчертава, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат нежелани условия или да прекратят договора си.

КЗП: Мобилен оператор иска да предостави на клиентите си непоискана услуга срещу заплащане

КЗП: Мобилен оператор иска да предостави на клиентите си непоискана услуга срещу заплащане

Действията могат да се разглеждат като агресивни нелоялни търговски практики