Изместването на една тема от друга и на един скандал от друг е "новата форма на господство над народите". Не е само български феномен всяка следваща новина да "гони" предишната. Това заяви пред БНР културният антрополог проф. Ивайло Дичев.

"Непрекъснато ни се поднасят някакви шокиращи, "вълнуващи", възмутителни и т.н. факти, които ни карат да забравим предните", каза проф. Дичев.

Според него сме на път да "забравим" коронавируса заради мигрантските потоци, които се събраха около границите. "То не беше Истанбулска конвенция, то не беше "норвежците ще ни вземат децата", конспиративни теории около свинската чума...", изреди темите, предизвикали силни емоции в обществото ни от последните месеци и година-две.

"Тази форма на пропаганда замества по-старата от времето на комунизма, "където ни се повтаря едно и също до оглупяване от монополизирани медии", посочи Ивайло Дичев.

Според изследвания, колкото по-емоционално натоварен е един пост в социалните мрежи, толкова по-голям е шансът той да бъде споделян.

"И обратно - нещо рационално, спокойно, обмислено не е много интересно. Ние сме жертва на собственото си любопитство, на собствената си емоция. Хващаме се в този капан непрекъснато и забравяме това, което е било вчера", каза проф. Дичев.

Той даде пример с водната криза в Перник - "тотално забравихме какво стана там. Един министър стои в затвора - не разбрахме какво става с него. Вече съвсем други са сюжетите.".

По думите на проф. Дичев вината е двояка. От една страна това е политика и пропаганда на управляващите, от друга страна - ние самите имаме вина. "И мисля, че трябва да проведем една много тежка битка за паметта - да помним нещата, да задържаме вниманието си върху един и същи обект малко по-дълго."

В такава ситуация нищо не се довежда до край - всяка тема се подава, става интересна, арестуват някого, след което започват други неща и вниманието се измества, подчерта Дичев.

Ние сме все по-нещастно общество, макар че живеем много добре. В историята си никога не сме били по-богати, по-демократични. Затова пък никога не сме били толкова нещастни, обобщи различни изследвания културният антрополог.

Според него причината за това е, че с пропагандата се подклаждат страховете ни - нашите недоволства, нашите възмущения.

Пазарът на вниманието стана изключително конкурентен, каза проф. Дичев.

В публичното поле се появиха много състезатели, които се опитват да се борят за нашето внимание. Към тях се прибавят и новите технологии, които позволяват пред нас мигновено, безплатно да има огромно количество информация, огромно количество дразнения, обобщи културният антрополог.

Няма критичност в осмислянето на информацията, защото няма и авторитети, постоянно се подкопават старите авторитети на науката, на сериозната журналистика, заяви проф. Ивайло Дичев.

Това води до връщане на всевъзможни суеверия, забравени религиозни възгледи, странни идеи.

Това е не само в България. "Вижте какво прави Тръмп, какво прави Ердоган в Турция. Първата мишена на такива нови управници - именно тези авторитети, които доскоро крепяха стабилността на обществото: съдиите, журналистите, учените", каза проф. Дичев. Според него това е начина, по който ни управляват, начина на действие на тази нова пропаганда.

"В интернет, в този конкурентен свят на битката за вниманието всеки е експерт. Чува се този, който вика най-силно. Някой го наричат това дигитален дарвинизъм - оцеляват само най-шумните и най-агресивните", допълни проф. Ивайло Дичев.