Лошото зрение е допринасящ фактор за значителен брой пътнотранспортни произшествия. Това сочат проучвания на Европейския съвет по оптометрия и оптика (ECOO).

От Министерството на правосъдието отбелязват, че над 90% от информацията, която шофьорът обработва, е визуална и намалената зрителна острота пряко влияе върху времето за реакция.

От ведомството посочват, че шофьор с намалено зрение може да се нуждае от до 3 секунди повече, за да разчете пътен знак или да идентифицира опасност. При скорост от 90 км/ч това означава изминаване на допълнителни 75 метра преди предприемане на действие - дистанция, която често е фатална.

От МП съобщават, че кампанията "Дай път на зрението", организирана от Националната асоциация на оптиките (НАО) в партньорство с Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", е обхванала 602 шофьори от цялата страна през юни тази година.

ЕП прие нови правила за шофьорите - какви са промените

ЕП прие нови правила за шофьорите - какви са промените

Целта е нулева смъртност до 2050 година

Кампанията има за цел да повиши обществената информираност относно критичната роля на доброто зрение за безопасността на пътя. Освен събирането на данни за състоянието на зрението на водачите, основен акцент е поставен и върху лична отговорност и осъзнаването на важността на зрението за безопасността на пътя.

Установено е драстично разминаване между субективната преценка на водачите и обективната реалност.

52.5% от участниците заявяват, че не виждат достатъчно добре, но обективният скрининг показва, че реалната нужда от корекция на зрението е при 71.8% от тях. Това означава че приблизително всеки пети шофьор (19.3%) е на пътя с компрометирано зрение, без дори да го осъзнава, което го превръща в "скрита заплаха".

Само 19.6% от участниците имат перфектна зрителна острота, а повече от 65% имат астигматизъм - състояние, което сериозно влошава качеството на зрението при нощно шофиране.

Установена е и друга тревожна тенденция - опитните водачи, с над 15 години стаж, често подценяват влошаването на зрението си с възрастта и не търсят навременна помощ.

"Проблемът не е само в това, че шофьорите не виждат добре, а че голяма част от тях не знаят, че не виждат добре", изтъкват представители на НАО.