София бори мръсния въздух по модела на Амстердам, Париж и Виена. Разработва се система от градски колела по холандския модел, както и система от електроавтомобили, с каквито разполагат Париж и Виена. Това стана ясно от изказването на столичния кмет Йорданка Фандъкова по време на кръгла маса на тема „Колко опасен е въздухът, който дишаме”, която събра експерти и законотворци в Народното събрание.

Качеството на атмосферния въздух в София винаги е било топ предизвикателство, подчерта градоначалникът. Взети са редица мерки за подобряване на въздуха, който дишат столичани. Това е проблем, той съществува. Въпросът е какво правим и какво може да се направи, смята Фандъкова.

Седем станции измерват чистотата на въздуха в София, което според градоначалника показва, че градската управа не си затваря очите пред проблема и иска да го реши. Фандъкова смята, че са нужни няколко години, за да се видят резултатите от мерките, които се предприемат. Тя се похвали, че са изградени 22 километра нови метролинии, с което дължината на столичното метро е стигнала 39 км. С това, по думите на Фандъкова, са спестени 2 млн. км автобусен пробег. Кметицата е доволна още със закупените 20 нови екологични трамвая и със закупените 126 газови автобуса. Като обновяването на автопарка в столицата продължава.

Предстои да бъде представена и програмата на Столична община за модернизация на транспорта, която цели средната възраст на автобусите до 2020 г. да е 7 години.

Всички са категорични, че основният източник за замърсения въздух са фините прахови частици.
„Трафикът е основният източник на фини прахови частици”, подчерта градоначалникът и припомни, че и в тази посока общината предприема редица дейности за извеждане на основния трафик.

Продължава обновяването на улиците и булевардите в столицата. Продължава изграждането на нови велоалеи, нови тротоари.

Йорданка Фандъкова предупреди, че в последните години се засилва използването на твърдо гориво за отопление, което е проблем за чистия въздух. Разработват се специални пакети от мерки за намаляване на употребата на твърдото гориво. Една от тези мерки е да се дават специални филтри на хората, които ползват твърдо гориво. Фандъкова се похвали и с първите „зелени” сгради в столицата, както и с поредната открита детска градина, оборудвана с термопомпи и слънчеви панели.

Увеличава се и миенето на улиците, като тази година то се е увеличило от 3 на 13 пъти. Скоро над 50 % от боклука ще се рециклира, похвали се още Йорданка Фандъкова.

Подкрепям инициативата като навременна и необходима, коментира на свой ред председателят на парламента Цецка Цачева. По думите й нямало еднозначен отговор на въпроса колко опасен е въздухът, който дишаме. Според нея предстои много работа на всички ангажирани институции, за да може по категоричен начин да се каже, че дишаме чист въздух. Цачева смята, че трябва да се намери балансът между чистия въздух и в същото време да не се пречи на развитието на бизнеса.

Очаквам да се обединим около един конструктивен диалог, призова парламентарният шеф и настоя от дискусията да се предложи решение за по-добра и чиста околна среда и въздух.

Подобряването качеството на атмосферния въздух е въпрос от първостепенно значение, смята и екоминистърът Ивелина Василева. По думите й въпросът за чистия въздух е пряко свързан с човешкото здраве. „Мерките трябва да са комплексни и те изискват време”, по мнението на министър Василева.

И тя призна, че основният замърсител на въздуха, който дишаме, са фините прахови частици и битовото отопление, както и градският транспорт, който в голямата си част е остарял и амортизиран.

Оказва се, че индустрията е с малък принос в замърсяването на въздуха. Екоминистърът подчерта, че са заделени над 100 млн. лева по новата Оперативна програма „Околна среда” за общини, които искат да подобрят качеството на атмосферния въздух. 321 млн. лева пък са инвестирани за подобряването на въздуха в столицата чрез модернизация на градския транспорт. С тези пари са купени 10 броя метровлака, 126 екоавтобуса, 20 нови трамвая и 100 нови тролея.