Почти всеки втори работещ жител на София използва личен автомобил за придвижване до работното си място. Това показва докладът Транспортен атлас на София, изготвен от Института GATE под ръководството на д-р инж. Лидия Витанова.
Докладът представя резултатите от изследване върху разпределението и натоварването на автомобилния трафик в града и дава картина за пиковите часове и най-натоварените зони, като служи за основа за по-устойчиво планиране и управление на трафика.
Според данните вътре средно софиянците прекарват около 81 часа годишно в задръствания, като това време достига до 104 часа, ако маршрутът минава през центъра на града. Данните подчертават високата автомобилна зависимост - 663 автомобила на 1000 души още през 2020 г.
Ясно се очертават двата основни пикови интервала на движение в делнични дни - сутрин между 8 и 9 ч. и вечер между 17 и 18 ч., когато по софийските улици се движат над 75 000 леки коли.
Най-натоварените зони са Околовръстният път, бул. "Цариградско шосе", бул. "Черни връх", Самоковско шосе и районът около Ботаническата градина - ключови входно-изходни артерии и търговски локации.
Тези локации съвпадат с входно-изходни точки на града и с места с интензивен търговски и логистичен трафик. Като генератори на автомобилен поток могат да бъдат откроени и търговските центрове, които са сред топ 30 локациите в София. Данните потвърждават, че Околовръстният път изпълнява ключова транспортна функция, но също така подчертават необходимостта от по-добро управление на трафика и потенциални мерки за подобряване на мобилността в тези зони.
В почивните дни трафикът е значително по-равномерен, като пикът се измества между 12 и 14 ч., а максималният брой автомобили е над два пъти по-нисък, сравнено с делничните дни.
Атласът използва GPS данни от производителя на навигационни системи и е доставчик на геоданни TomTom, които обхващат около 8% от леките автомобили в столицата, за да визуализира трафика и натоварването в различни зони и часове. Целта е подпомагане на по-информирано градско планиране и разработване на устойчиви политики за мобилност.
Документът препоръчва конкретни мерки за облекчаване на трафика - гъвкаво работно време, по-добър обществен транспорт в пиковите часове, нощен транспорт до летището, разширяване на велосипедна инфраструктура, създаване на повече буферни паркинги, както и въвеждането на интелигентни системи за управление на движението.
Транспортният атлас на София посочва като добри примери градове като Копенхаген, Париж и Болоня, където местните власти залагат на намаляване на автомобилния трафик чрез ограничаване на скоростта, приоритет за обществения транспорт и насърчаване на комбинирано придвижване.
Ползите от подобряване на мобилността са не само екологични, но и икономически - по-малко разходи за гориво, по-чист въздух и по-безопасна градска среда, изтъкват още авторите на доклада.