Почти всеки втори работещ жител на София използва личен автомобил за придвижване до работното си място. Това показва докладът Транспортен атлас на София, изготвен от Института GATE под ръководството на д-р инж. Лидия Витанова.

Докладът представя резултатите от изследване върху разпределението и натоварването на автомобилния трафик в града и дава картина за пиковите часове и най-натоварените зони, като служи за основа за по-устойчиво планиране и управление на трафика.

Според данните вътре средно софиянците прекарват около 81 часа годишно в задръствания, като това време достига до 104 часа, ако маршрутът минава през центъра на града. Данните подчертават високата автомобилна зависимост - 663 автомобила на 1000 души още през 2020 г.

Ясно се очертават двата основни пикови интервала на движение в делнични дни - сутрин между 8 и 9 ч. и вечер между 17 и 18 ч., когато по софийските улици се движат над 75 000 леки коли.

Най-натоварените зони са Околовръстният път, бул. "Цариградско шосе", бул. "Черни връх", Самоковско шосе и районът около Ботаническата градина - ключови входно-изходни артерии и търговски локации.

Тези локации съвпадат с входно-изходни точки на града и с места с интензивен търговски и логистичен трафик. Като генератори на автомобилен поток могат да бъдат откроени и търговските центрове, които са сред топ 30 локациите в София. Данните потвърждават, че Околовръстният път изпълнява ключова транспортна функция, но също така подчертават необходимостта от по-добро управление на трафика и потенциални мерки за подобряване на мобилността в тези зони.

В почивните дни трафикът е значително по-равномерен, като пикът се измества между 12 и 14 ч., а максималният брой автомобили е над два пъти по-нисък, сравнено с делничните дни.

Атласът използва GPS данни от производителя на навигационни системи и е доставчик на геоданни TomTom, които обхващат около 8% от леките автомобили в столицата, за да визуализира трафика и натоварването в различни зони и часове. Целта е подпомагане на по-информирано градско планиране и разработване на устойчиви политики за мобилност.

Документът препоръчва конкретни мерки за облекчаване на трафика - гъвкаво работно време, по-добър обществен транспорт в пиковите часове, нощен транспорт до летището, разширяване на велосипедна инфраструктура, създаване на повече буферни паркинги, както и въвеждането на интелигентни системи за управление на движението.

Столичани протестират заради задръствания на "Симеоновско шосе"

Столичани протестират заради задръствания на "Симеоновско шосе"

Според тях проблемът може да бъде избегнат, ако общината се намеси умно и навреме

Транспортният атлас на София посочва като добри примери градове като Копенхаген, Париж и Болоня, където местните власти залагат на намаляване на автомобилния трафик чрез ограничаване на скоростта, приоритет за обществения транспорт и насърчаване на комбинирано придвижване.

Ползите от подобряване на мобилността са не само екологични, но и икономически - по-малко разходи за гориво, по-чист въздух и по-безопасна градска среда, изтъкват още авторите на доклада.