Министерството на транспорта и съобщенията проучва изграждането на нови полигони, които да предлагат симулация на различни екстремни условия и ситуации. Прессъобщение с тази заявка, изказана и от министъра на Георги Гвоздейков по време на среща вчера с родители на деца, загинали при пътни инциденти, бе разпространена вчера от МТ. Пред родителите Гвоздейков обяснил и че държавата разполага със свои терени, където могат да се изградят този тип полигони, а финансирането може да се осигури по линия на фондовете за пътна безопасност.
За повече подробности около идейния проект News.bg се свърза с Министерството на транспорта и съобщенията. Оттам уточниха, че идеята е новите полигони да служат за надграждащо обучение, но все още се обмисля дали да се въведе задължително. По-скоро идеята била да има място, където хората да се учат и ще бъде по желание. Достъп ще имат както хора, които вече имат книжка, така и обучаващи се водачи. Все още няма идея за реда, по който това би могло да става и дали ще се заплаща ползването на полигоните.
Обмисля се да има писта с възможност за офроуд каране, ще се създаде симулиране на поднасяне, на заледена и заснежена пътна настилка. За проекта обаче ще са необходими много парични средства, като се проучва финансиране по Фонд за безопасност на движението, като парите в него идват от пътни глоби, посочиха от МТС.
Къде обаче ще е възможно изграждането на тези трасета - не е ясно. Поне първоначално идеята е такъв полигон да има или в София, или в Пловдив, уточниха от министерството.
Оказва се, старите полигони за обучение са били отчуждени и държавата не притежава такива, дори и те да са в окаяно състояние.
За създаването на такива полигони от години говори и Йонко Иванов, председател на УС на Съюз на преподавателите по авто-мото подготовка, но и той също не е наясно къде би могла държавата да построи въпросните полигони. За тях трябва много голяма площ, а най-близкото място около София, например, е на 60 км от града, обясни Иванов за News.bg.
Според него тези полигони са трудно постижими, тъй като парите от пътната безопасност не влизат във фонда, а отивали директно в бюджета на държавата. Парите не се дават по предназначение, а преливат към пенсии и предимно за пълнене на дупки в бюджета, обясни Иванов.
Заявката на министър Гвоздейков той определи като "Тотален полулизъм, за да замажат очите на хората на срещата."
А иначе идеята за новите полигони е още от далечната 2006 г., но така и не е предприето нищо, обясни Иванов. По думите му през 2011 г. благодарение на комисията по транспорт в ЕС е дадена възможност да се изградят такива полигони с европейско финансиране. Но отново - нищо. От Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка настоявали от години да има 6 иновативни полигона в големите градове.
Георги Гвоздейков няма идея как да се направят тези полигони, посочи Иванов с упрек, че откакто е на министерския стол не се е свързал с бранша, за да се обсъдят проблемите. Според него в министерството не са запознати и с възможностите за финансовото обезпечаване на тези полигони.
Той засегна и друг проблем - в учебната документация за обучението на водачите първите 6 часа се дават на т.нар. полигони, площадки. Автоинструктурите са принудени да издирват такива подходящи пространства, тъй като няма специално обособени такива.
Отново като проблем Иванов открои и дигитализацията по време на шофьорските изпити - таблетите циклят, камерите загряват и вместо да допринасят, те пречат. Според него до този момент т.нар. дигитализация цели само едно - лобистки интереси.
По отношение на последното нововъведение в изпитните листовки - 15-секундните интерактивни видеоклипове, Иванов отчете положителни наблюдения. "Успяхме да вкараме хората в кабинетите и да има дискусия. Това е нашата цел - на хората, които се занимаваме с обучение", посочи Иванов. По думите му обаче е трябвало да има 150 разработени видеоклипа, но са пуснати само 60.
Според него е необходима нова философия за пътна безопасност и обучение. За всички проблеми в обучението на младите шофьори Иванов вижда вина предимно в две министерства - МОН и МТС.
За решение на проблемите председателят на УС на Съюз на преподавателите по авто-мото смята, че е задължително министрите да съберат екип от знаещи и можещи хора.