"Война", "инфлация", "избори" и "Украйна". Това са думите, белязали напълно очакване, 2022 година. Думите са изведени като най-значими в широкомащабното изследване, провеждано на платформата за грамотност "Как се пише?". След тях в първите десет се нареждат "газ", "доброволци", "мижав интерес", "бежанци", "хартиена коалиция" и "рашисти". Кампанията "Думи на годината с Как се пише?" се реализира за втора поредна година.

Тревогата, неизвестността за бъдещето и страхът личат във всяко от предложенията в анкетата, които получиха най-много гласове.

Изследването на нагласите сред хората се проведе в три етапа. В първия - от 4 до 11 януари - всеки имаше възможност да даде своите предложения за думи на годината на Фейсбук страницата на "Как се пише?". Този път те бяха за 311 различни думи и израза. Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 5-членно жури отся 10. Кои 3 от тях са най-важните за нас като общество, избирахме в анкета от 16 до 21 януари в третия, последен етап, а всеки от анкетираните имаше възможност да посочи до три от предложенията.

Резултати от анкетата „Думи на годината 2022 с Как се пише?“: Сборът от процентите е по-голям от 100, тъй като всеки участник имаше възможност да избере до три предложения.

Източник: Как се пише

Резултати от анкетата „Думи на годината 2022 с Как се пише?“: Сборът от процентите е по-голям от 100, тъй като всеки участник имаше възможност да избере до три предложения.

Първенецът "война" има 51%, следва "инфлация" с 40 на сто гласували, а на трето място с по 29% са "избори" и "Украйна". Интересна е съпоставката с въпросите, които вълнуваха хората през предходната 2021-ва. Тогава на първите три места в анкетата се наредиха некнижовното "преценям", "антиваксър" и "изчегъртване".

В изследването на важните за обществото ни теми за първи път у нас се включва още един компонент - класация на най-употребяваните думи и изрази в медиите на български език.

Анализът на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika показва 20-те най-често споменавани думи в периода 1 януари - 31 декември 2022 г.

От новинарски сайтове, портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. излизат повечето от същите думи - най-използвани са "България", "Русия", "Украйна", "война", "Европа", "САЩ", "политика", "министър", "цена", "дете", "помощ". Сред класиралите се в първите 20 са и "газ", "енергия", "управление" и "икономика".

Медиен анализ на Sensika за кампанията „Думи на годината 2022 с „Как се пише?“:

Източник: Как се пише

Медиен анализ на Sensika за кампанията „Думи на годината 2022 с „Как се пише?“:

С помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, са проверени 11 милиона и 300 хиляди публикации в 7993 онлайн информационни източника.

Медиен анализ на Sensika за кампанията „Думи на годината 2022 с „Как се пише?“:

Източник: Как се пише

Медиен анализ на Sensika за кампанията „Думи на годината 2022 с „Как се пише?“:

Решаващо за нас като общество е дали вникваме в процесите, които определят живота ни, нашата роля в тях и отпечатъка, който оставят дълбоко в нас, смятат организаторите на инициативата - д-р Павлина Върбанова, създателка на "Как се пише?", и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Те отбелязват, че като цяло думите, които хората са предложили и избрали, са нерадостни и негативни, но и сянката на войната не дава възможност за по-ведро настроение. Лъч надежда просветва в думата "доброволци", която се нарежда на 6-о място от участниците в анкетата, макар медиите да не са я лансирали в такава степен, смятат още те. Особено интересно е и да се потърсят пресечните точки и разминаванията между думите, които хората разпознават като важни, и тези, които са водещи за медиите.