Британският вестник „Гардиън" публикува нова поредица от скандални сведения относно мащабите, с които разузнаването на САЩ следи комуникациите в интернет.

Позовавайки се на документи, изнесени от на изпадналия в немилост бивш агент на Националната служба за сигурност Едуард Сноудън, вестникът разкри, че агенти под прикритие са били „инфилтрирани" във виртуалните светове на най-известните масови онлайн игри в света - World of Warcraft и Second Life, събирайки информация за потребителите им.

Необичайната практика е започнала през 2008 г., тъй като според американското разузнаване виртуалните светове могат да бъдат платформа за комуникация между терористи и участници в организирани престъпни групи.

„Ако се използват правилно, онлайн игрите могат да предоставят огромно количество информация", пише в доклада на службата. Според него чрез изграждане на близки взаимоотношения между играчите и агентите може да се извлича значително количество информация, и дори да се създава мрежа от информатори.

Притежателите на игрови конзоли Xbox също не са останали встрани от полезрението на агентите. Според документите разузнавателната агенция на САЩ е изградила отлични механизми за събиране на информация от устройствата, свързани в мрежа с повече от 48 млн. потребители.

Паралелната реалност на играта Second Life пък е била използвана от правителството за още по-детайлни наблюдения, този път върху психиката и поведението на различни лица, смятани за оперативно интересни.

От Blizzard Entertainment отрекоха секретни служби да са искали позволение, за да събират данни за потребителите в разработваните от тях игри. Създателите на World of Warcraft заявиха, че не знаят за подобна практика и ако тя наистина съществува, то е била вършена без тяхното знание и разрешение.

От Националната служба за сигурност на САЩ са отказали коментар пред изданията, осветлили схемата за виртуален шпионаж. От документите става ясно, че в практиката е била въвлечена и сестринската служба на американското разузнаване във Великобритания (GCHQ).