С почти сто процента са се увеличили продажбите на устройства за сателитна навигация в Европа през второто тримесечие спрямо същия период на м.г., съобщават от TechNews.bg.
Компаниите са успели да реализират над 2,5 милиона навигационни уреда през тримесечието, твърди проучване на анализаторите от Canalys. Двукратен ръст на продажбите беше отчетен и през миналата година спрямо предходната.
Цифрите идват да покажат, че Европа вече започва да усвоява изключителния потенциал на технологиите за сателитна навигация. Много нови приложения обещава системата Galileo, която ще използва съзвездие от 30 сателита и ще предложи позициониране в реално време с точност до 1 метър.
В момента, потребителите в Европа ползват американската сателитна навигационна система GPS и руската Glonass, като нито една от двете не може да поддържа непрекъсваема услуга. За разлика от тях, Galileo обещава повече точност и услуги, които дори военните GPS системи на САЩ не извършват толкова добре, твърдят британски експерти.
Първият тестов сателит на Galileo, наречен Giove-A, стартира през декември миналата година. В следващите две години нови 5 сателита ще се включат в тестовете на проекта. Услуги от Galileo се очакват не по-рано от 2008-а година.
По данни на Европейския съюз, новата сателитна система ще донесе ползи за 74 милиарда евро при инвестиции в нея само 3 милиарда евро. В момента сателитната технология за позициониране се използва основно в системите за навигация на колите. Но това е само една прелюдия към много по-широко приложение, което ще стане възможно с високата точност на услугите на Galileo.
Според учени и изследователи, ангажирани в проекта, нуждата от информация за позициониране ще бъде както тази да знаем колко е часът или какво е времето. Сателитната навигация, според специалистите, има неограничени възможности и приложения - от запазване на място за паркиране в центъра на града до измерване на напредъка в тренировъчния процес на един състезател по бягане, например.
Едно от най-очевидните и ефективни приложения на GPS ще бъде в системите за пътни такси. Преминаването от плоски схеми за плащане на пътните такси към такива, базирани на реалното използване на пътищата, ще доведе, според експертите, до намаляване на задръстванията почти наполовина. Шофьорите ще трябва или да пътуват по-малко, или да правят това в по-разтоварените часове, ако не искат да се разорят.
Друга възможност за решаване на същия проблем е въвеждане на GPS технологията в системи за ограничаване на скоростта на возилата. Чрез тях ще се регулира трафика, а шофьорите ще ползват бонуси, например по-изгодни авто застраховки, ако използват системата.