44% от младите хора на възраст между 18 и 24 години използват социалните мрежи като основен източник на новини, показва проучване от 2025 г. Това става ясно от изследване на компанията Aura Print.

Оттам създават индекс, анализиращ навиците за потребление на новини в различни европейски страни, за да установят къде социалните мрежи най-често се използват като източник на новини.

Румъния заема първото място в индекса с резултат 83.2 от 100 точки. 

Най-предпочитаната платформа за новини в страната е YouTube - един от трима румънци (31%) използва сайта за тази цел. Интересно е, че почти половината (48%) от хората в страната признават, че активно избягват новините, главно заради пренасищане с информация.

Сърбия е на второ място с резултат 82.5/100. Там е регистриран най-високият дял потребители на YouTube за новини (33%) в цяла Европа. Въпреки това, само 27% от сърбите заявяват, че имат доверие на новинарските източници.

Гърция се нарежда трета с 75.8/100. YouTube отново е най-популярният източник за новини, но 17% от гърците използват и TikTok, което е третият най-висок процент след Румъния и Сърбия. Само 22% от гърците казват, че вярват на новините - най-ниското ниво на доверие в Южна Европа.

България е на четвърто място с резултат 75.1/100. Както и в останалите държави, YouTube е водеща платформа - 30% от българите я използват за новини, докато 15% предпочитат TikTok.

Потребителите на социални мрежи е по-вероятно да вярват на дезинформация

Потребителите на социални мрежи е по-вероятно да вярват на дезинформация

По-податливи са да вярват на слухове и измами

Страната ни се отличава обаче с нещо друго - 63% от българите избягват новините, което я прави държавата в Европа, която най-често избягва да следи актуалните събития.

Полша завършва челната петица с резултат 70.7/10032% от поляците избират YouTube за основен новинарски източник - втори най-висок процент след Сърбия. Почти половината (47%) от анкетираните в Полша обаче заявяват, че имат доверие на новините, което е най-високото ниво на доверие в Източна Европа.

Според проучването на Aura Print челната десетка се допълва от Швейцария, Франция, Унгария, Хръватия и Ирландия. 

"Социалните мрежи се превърнаха в неразделна част от ежедневието и все повече хора разчитат на тях. Те предоставят бърз и лесен достъп до разнообразни теми, но не са най-надеждният източник на информация, защото често съдържат заблуждаващо или дори невярно съдържание", коментира говорител на Aura Print.

"Освен това алгоритмите на тези платформи създават т.нар. информационни балони, които ограничават достъпа до различни гледни точки. Традиционните медии все още са най-сигурният избор, тъй като публикуваната информация преминава през проверки за достоверност", допълват авторите на изследването.