Двигателят D20 Common Rail бе представен официално миналата седмица в завода за двигатели на MAN Nutzfahrzeuge AG в Нюрнберг, Германия.

При разработването на D20 Common Rail конструкторите си поставят три основни цели – повече динамика при по-нисък разход на гориво, по-дълга продължителност на живот, покритие на екологичните норми Евро 4 и Евро 5. След 4 години усилена работа плановете са превърнати в реалност.

В сравнение с легендарния си предшественик D2866, работният обем на новия 6-цилиндров редови мотор е по-малък - 10 518 кубически см., съобщават от официалния представител на МAN Nutzfahrzeuge, "Еврокамион".

Независимо от това, мощността му започва от 310 и достига 430 к.с., разходът на гориво е намален с 5%, а теглото му е със 100 кг по-малко. Сервизните интервали са вече на 120 000 км, при което се сменя моторното масло, проверява се луфтът на клапаните и състоянието на саморегулиращия се чрез обтегателни ролки единствен ремък.

При това от МАН обещават 1.5 милиона км. пробег до първия основен ремонт на двигателя. Според говорител на компанията, до момента тестовите автомобили задвижвани от D20 Common Rail успешно са изминали над 3.5 милиона км.

Решаваща роля за постигането на целите има високоустойчивия материал GJV-450, от който е изработен моторния блок. Той представлява сплав от чугун и вермикулярен графит със здравина от 300 до 500 Н/мм2, чиято голяма устойчивост позволява до 35% увеличаване на въртящия момент в диапазона на средните обороти.

Процесът на впръскване протича не на две, а на три до четири степени директно в горивните камери на цилиндрите. Количеството, моментът и налягането (до 1600 бара) се управляват от микропроцесор.

Подобно на своя предшественик, и D20 Common Rail е снабден със система за частично връщане на изгорели газове в цилиндрите (до 15%). Преди да постъпят във всмукателните колектори, чрез охладителната течност на двигателя температурата им се намалява до 200 градуса. Не липсва и добре познатият турбокомпресор с междинен охладител на нагнетения въздух, който в комбинация с уредбата комън рейл осигурява необходимата еластичност.

За намаляване на шума, едноцилиндровия компресор за спирачките е монтиран в задната част на мотора.

В сравнение със стария двигател, броят на детайлите е намален с 25%. Така например модулът на мазителната уредба обединява в едно филтър, охладител.