Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) обяви нов подход към концепцията за самолети с един пилот в пилотската кабина, известна като разширени минимални екипажни операции (eMCO). Агенцията добави нов регулаторен етап, който поставя под въпрос по-бързото внедряване на тази технология, като поставя безопасността на първо място, пише "Политико".

Според публикувания годишен Европейски план за авиационна безопасност, EASA ще започне проучване за оценка на въздействието на "новите технологии за интелигентни кабини" и ще предложи регулаторна рамка за безопасната им интеграция в търговската авиация. Това бележи промяна в подхода на агенцията, която досега беше по-отворена към концепцията за операции с един пилот.

Операциите с един пилот не означават, че цял полет ще се изпълнява само от един пилот. Вместо това, по време на фазата на круизен полет (между излитането и кацането) , един от пилотите може да напусне кабината за почивка, докато другият остава на поста си. Това изисква нови технологии и строги регулации, които да гарантират, че безопасността няма да бъде компрометирана.

Внедряването на eMCO е привлекателно за авиокомпаниите, тъй като би намалило разходите за екипаж - особено при дълги полети, които в момента изискват четирима пилоти.

EASA коригира програмата си за изготвяне на правила, за да подчертае, че фокусът ще бъде първо върху оценката на разработването и внедряването на тези усъвършенствани технологии," заяви говорителят на агенцията Джанет Норткот.

Тази по-консервативна позиция е част от усилията да се покаже, че безопасността е основен приоритет, посочи агенцията. Новият изпълнителен директор на EASA, Флориан Гилерме, който пое поста през април, демонстрира по-предпазлив подход в сравнение с предшествениците си, които бяха по-склонни да подкрепят eMCO.

Пилотските синдикати обаче остават скептични. Президентът на Европейската асоциация на пилотите (ECA) Таня Хартер заяви, че агенцията преди това е "била прекалено близо до индустрията" и предупреждава, че регулаторите трябва да останат съсредоточени върху безопасността.

"Концепцията за операции с един пилот остава жива и производителите и някои авиокомпании ще продължат да настояват за нея," добави Хартер. Според нея, потенциалното намаляване на броя на пилотите може да доведе до рискове, особено при непредвидени извънредни ситуации.

Производители като Airbus и Dassault работят върху технологии за автономен полет, което е ключов стимул за развитието на концепцията eMCO. Привържениците посочват потенциалните икономически ползи, докато противниците изтъкват примери като скорошна ситуация, в която смъртта на пилот от Turkish Airlines по време на полет беше овладяна благодарение на наличието на допълнителен екипаж.

Южна Корея променя дизайна на летищата си заради тежката авиокатастрофа

Южна Корея променя дизайна на летищата си заради тежката авиокатастрофа

Ще бъде осигурена 240-метрова зона за безопасност на пистите