Вивиан Рединг, еврокомисар по въпросите на информационното общество и медиите, и българският еврокомисар за защита на потребителите Меглена Кунева представиха нов онлайн наръчник с практически съвети за дигиталните права за потребителите, съгласно европейското законодателство.

В него са представени правата на европейските потребителипо отношение на техните доставчици на широколентов интернет, електронно пазаруване, свалянето на музика и защита на личните данни он лайн.

Въпреки постигнатия напредък трябва да сме сигурни, че в мрежата съществува единен пазар за потребителите, заяви Рединг.

Този наръчник за потребителите в дигиталния свят третира голяма част от правата на потребителите, отбеляза още тя. Тези права са значителни и трябва да ги познаваме, посочи еврокомисар Рединг.
Наръчникът обаче насочва към области, в които правата на потребителите трябва да бъдат засилени, допълни тя.

Много европейци, по думите й, се страхуват и отказват да пазаруват по интернет. Страхът им е най-вече, че стоката няма да бъде доставена.
Затова Европейската комисия работи усилено за защита на правата на потребителите. Ние правим реална политика в тази насока, изтъкна Рединг.

Потребителят трябва да знае какви са правата му в дигиталния свят, категорична е тя. Трябва да координираме усилията си, смята още еврокомисарят.

Според нея един от проблемите е свързан с лицензионните режими в различните страни, членки на ЕС.

Друг проблем са спамовете, смята Рединг и допълни - 65 % от гражданите се оплакват от прекалено много спам.

Нямаме законодателство, което да казва че спамът е забранен, заяви Рединг и уточнява, че 37.8% от спамовете идват от Азия, 23.4 % са от Европа.

Има страни членки, които в известна степен забраняват спамовете, изтъква еврокомисарят.
Такива са Испания и Унгария. Тяхното законодателство е добра основа, която може да бъде заимствана, смята еврокомисарят по информационното общество и медиите.

Според нея трябва да се засилят усилията относно законодателството за спамовете.

Рединг подчерта, че потребителите може да са сигурни, че правата им се прилагат за всеки сайт, чийто адрес завършва с „eu".

С наръчника ЕК поема инициативата за по-добрата защита на потребителите, убедена е от своя страна Меглена Кунева.

Надяваме се, че той е добър комуникационен инструмент, посочи още тя. Според нея, за да бъде той ефективна, европейската комуникационна стратегия трябва да се съобрази с националните особености. Ние разчитаме много на националните власти, коментира още Кунева.

В наръчника е обяснено, че когато са он лайн, европейските потребители имат право на ясна информация относно цените и условията преди да извършват покупка.

В мрежата те имат право да решат дали да бъдат използвани техни лични данни и по какъв начин, както и да получат доставката в срок от 30 дни след покупката. Потребителят може промени решението си, стана ясно още от думите й.

В България таксите на телефонните разговори между мобилните оператори са много високи, каза още европейският комисар по въпросите на информационното общество и медиите Вивиан Рединг.

В четвъртък ще бъдат публикувани таксите на мобилните оператори. ЕК е в преговори с българския регулаторен орган. Необходимо е да има единна методология за изчисляване на таксите - в ЕС са между 1,5 и 3 евроцента на минута, докато в България плащаме по 15 и повече евроцента на минута.