Да се създаде специализирана институция - арбитраж, представляваща особена юрисдикция за решаване на спорове между потребителите и доставчиците на мобилни услуги. Това поискаха на пресконференция от Движение за национално единство и спасение (ДНЕС) във връзка с промените в Закона за електронните съобщения, които трябва да станат факт до края на парламентарната сесия.

Основната помощ към потребителите, която арбитражът ще оказва, е гарантиране бързината и качеството на правораздаването, без финансово натоварване на жалбоподателите. Структурата ще произнася задължителни решения, а също и ще може да налага респектиращи санкции.

Петър Хранов - адвокат на ДНЕС, изтъкна, че в момента потребителите на практика нямат възможност да защитят юридически правата си. Към настоящия момент потребителят е поставен в ситуация, в която почти няма механизми за защити. В крайна сметка се оказва, че към този договор (между потребителя и доставчика- бел.ред.) има само задължения  за него, посочи той. Чудесно е че законът въвежда достатъчно строги изисквания, но ако няма механизъм за противодействие и некоректно и незаконосъобразно поведение от страна на операторите, то те на практика получават свободата да не спазват изискванията, обясниха от там.

От движение ДНЕС поискаха още да се завиши размерът на глобите, налагани на мобилните оператори при установени нарушения от тяхна страна, особено в долните им граници. В тази връзка дадоха за пример член 331 от ЗЕС, в който се посочва долна граница на глоба при неизпълняване на влязло в сила решение на комисията в размер на 2 000 лв., а от организацията искат тя да е поне 10 000 лв. Голяма част от санкциите са неконтролирани и недисциплиниращи, категорични са от там.

ДНЕС иска още да се вземе решение в кой закон да се реши проблемът с вредното влияние на електромагнитните излъчвания на антените на мобилните оператори, монтирани в близост до детски градини, училища, болници и други обществени сгради.

От движението съобщиха още, че в приемните им в рамките на година са постъпили над 3 000 жалби и сигнали за нарушени потребителски права. Основните проблеми, от които се оплакват абонатите, са некоректно надписване на сметки и липса на контрол, който да позволи доказване на това; високи неустойки при едностранно прекратяване на договора от страна на абоната и други нелоялни търговски практики.

В тази връзка от ДНЕС се похвалиха, че са се включили активно в подготовката на промените в Закона и някои от предложенията им са залегнали в него. Съществените промени в ЗЕС са, че мобилните оператори ще уведомяват абонатите един месец преди изтичане на договора, както и че той ще бъде продължен само при писмено съгласие на абоната. При липса на такова той се преобразува в безсрочен, но абонатът ще може да го прекратява с едномесечно предизвестие без дължими неустойки.

От ДНЕС обявиха още, че ще продължават да работят активно в приемните си за решаване на проблемите на гражданите с мобилните оператори.