В 3 пилотни структури ще се реализират 10 комплексни административни услуги, при които необходимите документи за тяхното изпълнение се издават по служебен път, без участието на заявителя.

400 служители ще бъдат обучени да прилагат модела на електронно обслужване. Това предвижда проектът „Въвеждане на комплексно административно обслужване за предоставяне на качествени услуги на гражданите и бизнеса", представен официално от главния секретар на МС Росен Желязков.

Целта на проекта е предоставянето на качествени услуги на гражданите и бизнеса чрез въвеждането на модерни форми на комплексно административно обслужване. Целевите групи на проекта са държавната администрация на централно, областно и общинско ниво.

С въвеждането на проекта ще се намали бюрокрацията, ще се ускорят и процесите по предоставяне на услуги, което ще спести средства и време на гражданите и бизнеса. Предвижда се за целите на проекта да бъде разработен моделен софтуерен пакет на административна информационна система за комплексно обслужване.

Настоящият проект си поставя реалистична цел, заяви главният секретар на МС Росен Желязков. А именно - да се разработи общоприложима система за предоставяне на комплексни услуги, обясни той. Качествено изпълнение в срок, пожела Росен Желязков на изпълнителите.

Вече са избрани пилотните администрации, които да приложат услугите. Подобряването на административния капацитет на чиновниците ще продължи и с мерките, заложени в новата ОП „Добро управление".
Избрани са за пример добрите практики в областта на комплексното обслужване във Великобритания, където има цялостно въвеждане на цифрово административно обслужване, а предоставянето на административни услуги е реорганизирано чрез единен портал.

Оказва се, че разходът за централизирана дигитална транзакция е 20 пъти по-евтин от обслужване по телефон и 50 пъти по-евтин от обслужване на гише.
У нас в момента 24 администрации предоставят общо 87 административни услуги като комплексни - това са НОИ, НАП, ГРАО, Агенцията по вписванията.

Алеко Джилджов, ръководител на проекта обясни, че първата цел е да се въведат практики, така че потребителите да могат да завяват административни услуги по 4 начина - на гише, по електронен път, по телефон или чрез пощата. За нас е важно обслужването да е комплексно, изтъкна той.
1,8% от администрацията ни през 2010 е била на отлично ниво на обслужване. 14,6% е на работещо ниво.