Най-привлекателните характеристики на нашата страна са в съответния ред:

  • кухнята
  • личната сигурност
  • приветливостта на българите
  • условията по хотелите

Това сочи анкета, проведена от Държавната агенция по туризъм сред 3000 чуждестранни граждани.

Същевременно привлекателни са изгодните цени и красивата природа, сочат отговорите на въпроса защо бихте препоръчали нашата страна на ваши близки.

Като най-отблъскващи страни на българския туристически продукт чужденците са посочили на първо място шума по курортите, на второ - ниското ниво на владеене на чужди езици и, учудващо, чак на трето място ниското ниво на учтивост на обслужващия персонал.

Проучването предоставя още ред интересни данни, пише Money.bg.

Въпреки изказаните от ред анализатори противоположни мнения, по-голямата част от запитаните биха се върнали за почивка в България.
Най-категоричен е този процент при жителите на Великобритания и на балканските страни - съответно 66% и 65%.

В подобна посока сочат и данните, че 63% от анкетираните идват за втори път в България.
Всеки четвърти посещава страната ни за четвърти път, което определено би могло да го характеризира като постоянен посетител и говори добре за качеството на туристическия ни продукт.

Интересно е също така че столицата е най-посещаваното от чужденците място, като доминират бизнес посещенията.
Следват черноморските курорти и на трето място са областните градове Варна и Бургас.
Най-популярни дестинации за спа-туризъм са Велинград и Банско.

Интересно е и половото съотношение на чужденците, посетили България - от всички разгледани географски групи и страни то е равно, като голямо изключение прави Русия - 68% от посетилите страната ни граждани на федерацията са жени.

Негативна тенденция е намаляването на средното време на престой, което води до намаляване на средните разходи на чуждестранните туристи.
Докато през 2001г. един турист е харчил средно 580 евро в страната ни, през 2004 г. тази цифра намалява на 370 евро, а през тази година достига 320 евро.
За най-кратко в страната ни са оставали представители на балканските страни, а за най-дълго - тези на скандинавските страни и Русия, които обикновено идват с готов пакет и самолетен билет с фиксирана дата за връщане.

Туристическият ни продукт се смята за сравнително слабо представен в чужбина- 17% от анкетираните твърдят че в страните им няма достатъчно информация за България. Най-много от попълнилите запитването са научили за България от препоръки от роднин и и приятели, а на второ място са тези, на които страната ни е препоръчана от туристически агенции.

Интересно отговарят запитаните на въпроса къде биха отишли ако не в България. Най-голям конкурент на, става ясно, се явява Испания. Други основни наши конкуренти са Турция и Гърция. Учудващо, сред руснаците за най-конкуретна алтернатива на нашата страна се смята Египет.
Най-много от отговорилите на анкетата са от балканските страни - 26.4%. На второ място са тези от Източна Европа и Русия (17.5%), а на трето са германците с 14.2%.

Коректността изисква да се каже че анкетата е попълнена от около 3000 човека, при около 4 милиона чужденци посетили страната ни. Това от статистическа гледна точка поставя въпроса до колко е представителна направената извадка. Така под въпрос са поставени и някои от положителните черти на родния туризъм, които данните разкриват.