Зимният туризъм в България не се развива правилно. Има една мъртва хватка - големите компании са завзели курортите, обясни Вихрен Димитров, представител на местния бизнес и дипломант на Геолого-географския факултет на СУ "Климент Охридски" на пресконференция в БТА.

Брифингът е преди предстоящия семинар в Самоков за Устойчиво регионално развитие, който ще бъде тази събота и неделя. В представянето участваха Иванка Вукова от община Самоков, Георги Бърдаров - зам.-декан на Геолого-географски факултет в СУ и Георги Жарков - ски учител и треньор, участвал в две олимпиади.

Големите фирми задушават малкия и средния бизнес, конкретно в туризма, стана ясно от думите на Димитров. "Всеки сезон става все по-зле. Едрият капитал на олигарсите не носи нищо добро и в селското стопанство", каза той и даде пример като обществено известна информация, че на Боровец е бившата Мултигруп чрез "Бороспорт", на Банско чрез "Юлен" и Цеко Минев е Първа инвестиционна банка (ПИБ), на Пампорово - фирмите на Цветелина Бориславова.

"Българският ски туризъм се приема като "моделът Банско" - презастрояване, срастване на общинската и държавната власт с олиргахични структури. 90% от хотелите в България са собственост на офшорки, стана ясно на пресконференцията.

"Те (офшорните хотели - б.р.) не плащат данъци, курортни такси не се събират. Капацитетът на лифта и на пистите не могат да поемат всички, ски сезоните стават все по-къси и по-къси. Не виждам смисъл да се правят нови писти и кабинки. По-разумно е парите да се насочат за подпомагане на малкия и средния бизнес", заяви Вихрен Димитров.

Голямата част от Брутния вътрешен продукт (БВП) се създава от малкия и средния бизнес, но тях никой не ги чува. "Българите сме природно демократични, не обичаме да слушаме другите. Община Самоков е изтикана в миманса на Боровец", заяви Вихрен Димитров.

Ски учителите на "Бороспорт" не са равнопоставени, според него. Концесията на Банско, цялата тази собственост не води до нищо добро, твърди той.

Според него е важно държавата да има стратегия за развитие на устойчив туризъм.

За треньора Георги Жарков цените в България (за ски услуги - б.р.) са нереални. Той даде пример за сравнение с курорт в Австрия, където за сезонна карта от 700 евро, валидна за 7 зони, скиорите могат да ползват писти с обща дължина над 4 хил. км.
"У нас 1000 лева струва картата, а пистите са 70-километрови, които при по-безснежна зима дори не могат да се ползват в пълния им капацитет. Дори всички български зимни курорти да се обединят, не могат да направят 1000 км писти", констатира Жарков.

Добре е да имаме информация как се определят цените на картите, допълни той и припомни, че целта на семинара е за по-доброто развитие на ски-туризма в България.

Веднага думата взе Вихрен Димитров, който обясни, че от 22-ма хотелиера на Самоков, само двама са се отзовали на поканата за участие в семинара. Той припомни, че Боровец е възникнал като климатичен, не като ски курорт. Климатичните курорти са едни от скъпите, заяви Димитров.

Той разкри още една от схемите за наливане на държавни пари в частния бизнес. "При организиране на световни купи участниците спят в определени хотели - "Рила" на Боровец, "Перелик" на Пампорово. Дават се държавни пари без обществени поръчки и никой не дава отчет какво се случва с тези пари", заяви Димитров.

При състезанията за ски скок организаторите държат рекламните пари - хем взимат пари от държавата за организация, хем и от рекламата, стана ясно от пресконференцията.

Организаторите на семинара предлагат да се изгради съоръжение - ски шанца, която ще е целогодишна атракция. В Америка също се възражда ски скока, увериха те.

"В туризма има хляб за много хора, въпросът е да го направим като хората, всички да печелят. Защо като завърши някой специалността "Туризъм", му предлагат да стане камериерка или пиколо", възмути се Вихрен Димитров.

На думите му реагира представителят на общината Иванка Вукова, според която нещата не са толкова трагични за община Самоков. Правят се доста нови атракции, с които да привлечем туристите. Изградихме макет на Самоково, металургичното селище, дало името на града, който е поставен в парк с екопътека.

Предстои фестивал "Магията на Рила планина" в края на юни. Очаква се Фестивал на рилския изселник, по време на изкачването на Мусала, който ще бъде отбелязан с празника на Рила.

Покрай семинарите предстои и създаване на онлайн платформа за връзка между бизнес, местна власт и икономическите среди. "Да задържим младите хора в тази страна, да подпомогнем младежите", е целта на проявите, първата от които е тази събота и неделя в Самоков.