По данни на Богдан Христов, регионален представител на туроператора Хотелбедс (с обслужвани почти 90 000 чужди туристи на година), за 2006 г. страната ни е с над два пъти повече оплаквания, в сравнение с оплакванията от преките ни конкуренти Гърция, Турция и Кипър.

Дори е отчетен ръст на оплакванията в сравнение със същия период през 2005, докато в Турция оплакванията от 2005 г. са два пъти по-малко сравнени с 2006 г.

В тази връзка Държавната агенция по туризъм поддържа позицията, че въвеждането на стандарти за качествено обслужване, като елемент на комплексната туристическа услуга, трябва да стане неизменна част от категоризацията на хотели и ресторанти у нас, стана ясно на конференция в София, с акцент „Поддържане на качествено обслужване, въпреки текучеството".

Анализът на дейността на Хотелбедс, цитиран от Националния ни Хотелиерски Мениджмънт Клуб, сочи, че туристите се оплакват на първо място от храната, която се сервира с неподходяща температура, недостатъчно сготвена, от използването на евтини хранителни продукти, от общата лоша хигиена на търговските площи, повторното използване на върната храна и от малките порции.

На второ място, оплакванията са по отношение на материалната база, конкретно липса на релакс и спа центрове към хотелите, от баровете, от ранното приключване на работното време, липсата на забавления, от качеството на забавленията и липсата на занимателни услуги за децата.

На трето място са хотелските стаи и настаняването, в т.ч. общо обзавеждане, несъответствие между рекламираните и предоставяните видове хотелски стаи, поддръжката, ВиК инсталацията, лошата миризма, неготовност за настаняване на новопристигнали гости и незадоволителната охрана.

На четвърто място са оплакванията, свързани с общите площи и персонала - грубо поведение при обслужване, безполезен и непрофесионален персонал.

Сред причините за недоволството е са строително-ремонтни дейности, шум и дублажи на резервациите.

Анализ на НХМК, на база на официалната статистика показва, че за 2006 г. средният приход от турист е 387,75 евро, което е по-малко с 12,25 евро спрямо 2005 г.