Италия се бори за преразглеждане на допълнителната антидъмпингова мито на САЩ върху вноса на макаронени изделия. Това решение на Вашингтон фактически ще удвои цената на традиционния италиански продукт.
Агенция Reuters пише, че решението за въвеждане на допълнително мито в размер на 91,74% е резултат от разследване, проведено от Министерството на търговията на САЩ, в хода на което американската служба установи, че двама големи италиански производители са продавали макаронени изделия на несправедливо ниски цени (дъмпинг) в периода от юли 2023 г. до юни 2024 г.
Тези мита ще се начисляват в допълнение към 15-процентния данък на САЩ върху повечето вносни стоки от 27-те страни от ЕС и ще се прилагат от януари 2026 г.
В изявление на италианското външно министерство се посочва, че заключенията на Министерството на търговията на САЩ и новите мита ще бъдат оспорени, а също така ще се помага на компаниите да защитят правата си.
САЩ са сред трите най-големи експортни пазари на Италия за макаронени изделия с обем на износа от почти 800 милиона долара. Според данни на националната статистическа агенция ISTAT, през 2024 г. общият обем на износа на макаронени изделия от Италия е над 4 милиарда евро (4,70 милиарда долара), като в чужбина са продадени почти 2,5 милиона тона.
Следва да се отбележи, че макаронените изделия са основен продукт от кулинарното наследство на Италия и важен експортен стока.
Загубите на европейската винена индустрия през 2026 г. от митата на САЩ могат да надхвърлят един милиард долара. Средната цена на бутилка вино от Италия, изнасяно за Америка, за последните три месеца е спаднала с 10%. За американските ресторанти цената на такава бутилка за две години вече е нараснала с 35%.
В същото време президентът на САЩ Доналд Тръмп може да облекчи митата върху скоча, за да помогне на собствената си бърбън индустрия.