През зимния туристически сезон от Комисията за защита на потребителите ще проверяват Боровец, Пампорово, Банско, но и по-малките населени места, където се предлагат такива услуги. Инспекторите ще следят за наличие на категоризация на туристическите обекти и за съответствието на предоставяните услуги с притежаваната категория. Ще гледат дали има коректна информацията за цените и условията при предоставянето на услугите.

Ски писти и ски зони ще бъдат проверявани за задължителните информационни табели с данни за степента на сложност, задължителните правила за безопасно поведение на скиорите и пр. Проверки ще има и в СПА-центровете, заканиха се от КЗП.

През изминалия летен сезон били намалели нарушенията по Черноморието, твърдят от Комисията за защита на потребителите. При извършените близо 5000 инспекции на територията на Черноморието през лятото са установени нарушения в от 6-8% от случаите.

Това е с 3-4% по-малко в сравнение с миналогодишния летен период, независимо от обстоятелството, че проверките са все по-задълбочени и по отношение качеството на туристическия продукт предвид влязлата в сила нова наредба за категоризацията на туристическите обекти.

Увеличаването на туристите и намаляването на нарушенията е резултат и от активната и правилна координация между институциите, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Пловдив по време на заседание на Националния съвет по туризъм.

Той е убеден, че системните и целенасочени усилия трябва да продължат в посока запазване и развиване на постигнатото.

Проверени са места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, в офиси на туроператори, търговската мрежа, както и във фитнес-центрове. Съставени са към 300 акта за различни нарушения.

В заведенията за хранене и развлечения най-често са липсвали лист или карт- менюта с цени и грамажи на предлагания асортимент или цените са били в чуждестранна валута.

Предоставянето на услуги с по-ниско качество от необходимото за притежаваната категория, липсата на табели с категорийната символика на обекта и несъответствието на регистъра на настанените туристи с утвърдения от министъра на туризма образец са сред най-често срещаните нарушения в местата за настаняване.

Рязко е намаляло едно от най-тежките нарушения в сферата на туризма - предоставянето на туристическа услуга в некатегоризиран туристически обект. През този летен сезон са издадени 13 заповеди за "временно затваряне" на обекти без категоризация.

10 нелоялни практики, свързани с невярна информация за вида или категорията на туристически обекти са били забранени този сезон. Забранени са и нереални промоции и разлика в цените при обявяването и таксуването на касата в търговската мрежа. Маргаритов подчерта, че са все по-чести случаите на добри практики при възникнало неудобство търговци да предлагат компенсация извън предвиденото в закона.

Взети са 30 проби от алкохолни напитки от различни търговски марки. Лабораторните анализи установиха отклонения в четири случая, в които се касае или за разреден алкохол в заведения, или за многократно завишени стойности по показателите "обща киселинност" и "алдехиди".

Председателят на КЗП разказа, че туристите са посещавали временните приемни по морето по-често за консултации. Случаите, в които са потърсили съдействие на представителите на контролния орган, са били във връзка с по-ниско качество на получената туристическа услуга спрямо очакваното от тях или с разминавания в информацията в търговски обекти, което ги е ощетило. Има и няколко сигнала за предоставяни на плажа услуги.