Облекчиха процедурата за наемане на работници и служители от трети страни за туризма. Това стана възможно след като в бр. 48 на Държавен вестник бяха обнародвани промените в Правилника за прилагане на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност.

Намаляват се изискванията към документите, които работодателите трябва да представят за получаване на разрешение за достъп до българския пазар на труда за тези лица. Законосъобразното наемане, спазването на трудовите правоотношения като цяло, спазване на разпоредбите за работното време, почивките и отпуските и работата на непълнолетни лица са акцентите в контролната дейност на ИА "Главна инспекция по труда" в сезонните обекти.

През най-активните месеци - юли и август, в проверките на трудовото законодателство се включват и екипи от други области. По данни на Националния статистически институт за 2016 г. заетостта в трите области с курорти - Бургас, Варна и Добрич, през месец юли спрямо март се е увеличила с над 55 000 души. Ръстът в област Бургас е с около 29 000 души, а в област Варна - около 21 000.

Условията на наемането и на труд за непълнолетните лица се следят строго от ГИТ. През 2016 г. беше отчетен двоен ръст на поисканите разрешения за непълнолетни спрямо 2015 г. - общо 5283 бр. (при 2700 година по-рано).

Дадени са 5009 разрешения, като 90 от тях са за наемане на работа на лица до 16 години.

За първите пет месеца на 2017 г. в ИА ГИТ са постъпили 1232 искания за разрешения за работа на непълнолетни лица, дадени са 993 бр., от които 24 за лица, ненавършили 16 г. Отказите са 32 бр., от които 3 бр. за лица, ненавършили 16 г. За сравнение за същия период на 2016 г. исканията са били 734.

Процедурата за наемането на лица, ненавършили 18 г. е описана подробно на сайта на ИА ГИТ http://www.gli.government.bg/page.php?c=112&d=313. Когато няма пропуски в подадените документи, дирекциите издават разрешението или отказа за наемането в много кратки срокове - в рамките на 2-3 дни.

Непълнолетните работят на намален работен ден от 7 часа. За тях е забранено полагането на нощен и извънреден труд. Ненавършилите 18 г. могат да работят от 6 ч. до 22 часа, а ненавършили 16 г. - от 6 ч. до 20 ч. Те имат право и на удължен годишен отпуск от 26 дни.

Данните от контролната дейност през изминалите години показват, че нарушенията по разпределението на работното време като цяло - липса на поименни графици за разпределението му в обектите на контрол, неосигурени задължителни почивки и др. са сред основните в сезонните обекти. Другите чести нарушения са свързани със заплащането на труда, като обикновено става въпрос за неизплащане с увеличение на положения в празнични дни труд, както и на нощния и извънредния труд.

Честа практика е работниците и служителите да подават сигнали в Инспекцията по труда след прекратяване на трудовите правоотношения за неизплатени възнаграждения. При проверките обаче се установява, че работодателят е изплатил договорената в трудовия договор сума, но не и тази, уговорена устно. В този случаи контролните органи на Инспекцията не могат да предприемат принудителни административни мерки.

Има тенденция трудовите договори да се регистрират в деня на обявяване на кампания. Санкцията за всеки установен случай на работа без трудов договор е минимум 1500 лв. За да бъдат защитени трудовите и осигурителни права на работещите, те трябва да сигнализират в ИА ГИТ, докато още са на работните си места. Контролните органи на Агенцията нямат правомощия да установяват и обявяват наличие на трудови правоотношения със задна дата.

Работниците и служителите могат да бъдат допускани до работните места едва след регистриране на трудов договор в НАП.

Най-честата причина за липса на трудов договор е, че работодателите твърдят, че искат да проверят уменията на работниците си. За целта законодателят е предвидил трудов договор със срок на изпитване, който може да бъде прекратен по всяко време без предизвестие.

Ако не бъде договорено изрично в чия полза е срокът на изпитване, се счита, че той е в полза и на двете страни и може да бъде прекратен без предизвестие както от работодателя, така и от работника.

Работниците трябва да следят дали в трудовите им договори са договорени всички задължителни клаузи, разписани в чл. 66 от Кодекса на труда, сред които са място на работа, характер на работата, работно време, основно възнаграждение и допълнителни възнаграждения с постоянен характер и т.н.

Редът за наемане на чужденци от трети страни е регламентиран в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, както и в Правилника за прилагането му. Компетентният орган за осигуряването на достъп до пазара на труда е Агенцията по заетостта.

В 7-дневен срок работодателите са длъжни да уведомят Главна инспекция по труда за наемане на работа на чужденец. Целта е да бъде следено полагането на труд от тези лица, условията, при които работят, и да се проследи напускането им след изтичане на срока на разрешението. За уведомяването са разработени специални бланки според броя на започващите работа чужденци, които са публикувани на сайта на ИА ГИТ www.gli.government.bg

От Инспекцията по труда следят за нерегламентирани практики за заобикаляне на законодателството по наемането на чужденци от трети държави, каквито бяха засечени по време на инспекционната кампания в зимните курорти. Тогава граждани най-вече от Украйна и Молдова бяха изпратени "за практическо обучение" по силата на договори между обучаващи организации и партньорски предприятия - в случая хотели и ресторанти, без с тях да се сключват трудови договори, в т.ч. за стажуване или обучение. Проверката безспорно доказа, че обучаваните лица полагат труд. Те имаха работно време, съобразено с работното време на обекта, работно място, полагаха нощен труд, включвани бяха в графиците на работните смени и имаха определено възнаграждение.