Технологичният гигант Google е привлякъл членове на американския Конгрес, чиято предизборна кампания е била спонсорирана от компанията, за да оказват натиск върху ЕС да спре антимонополно разследване, което може да доведе до налагане на 6 милиарда долара глоба.

Това разкрива британското издание „Гардиън” след направено разследване.

Повдигнатият от Европейската комисия случай заплашва да унищожи бизнеса на американската компания в Европа.

Координираните усилия на сенатори и членове на долната камара на американския Конгрес, Камарата на представители, а също така и на конгресна комисия, формират част от сложна и скъпа схема за лобиране в Брюксел, която значително засилва натиска на Google срещу ЕС, който се опитва да спре доминацията на компанията в Европа.

Разследването на „Гардиън” разкрива нови подробности и методи от лобиращата кампания на Google в Европа. Изданието базира информацията си на документи и серия от интервюта с представители на ЕС, евродепутати и лобисти в Брюксел.

Британският вестник разкрива, че съоснователят и изпълнителен директор на Google Лари Пейдж се е срещнал лично с шефа на Европейската комисия в Калифорния през пролетта на 2014 година. Тогава той е повдигнал случая с антимонополното разследване, въпреки че е бил предупреждаван от официални представители на ЕС, че е неуместно.

Отделно официални представители и депутати в Брюксел са заявили, че са свидетели на голяма лобистка експанзия на американската компания през последните 18 месеца на фона на разширеното разследване на бизнес дейностите на Google в Европа.

Като част от кампанията технологичният гигант е наел бивши официални представители на ЕС да лобират за него, а също така финансира европейски изследователски институти и изследвания на университети, които се обявяват в подкрепа позицията на Google.

Агресивната интервенция на американски законодатели в Брюксел излиза наяве, след като Европейският парламент призовава политиците в ЕС да разгледат варианта онлайн бизнесът на Google да бъде разделен на няколко отделни компании.

Сенатори и конгресмени от Републиканската партия и Демократическата партия на САЩ, много от тях са получили значителни средства от Google, са изпратили няколко пъти писма до ключови евродепутати.

В друго писмо правната комисия към Камарата на представителите изразява притеснението си пред евродепутати относно подетия от Брюксел случай срещу Google.

Но след промяната на ръководството на Европейската комисия през ноември 2014 година, според “Гардиън”, документите показват, че компанията е направила няколко неуспешни опита за организиране на срещи с ЕК, включително с председателя й Жан-Клод Юнкер.

Има усещането сред някои представители на ЕС, че Google може да подценява стриктните правни процедури, които диктуват как да се движат антимонополните случаи в Европа. Обаче други заявяват, че грешката на компанията е свързана повече с подценяване влиянието на „анти-Google лобито”, подкрепяно от Microsoft и германската медийна империя на Аксел Шпрингер.

В началото на 2013 година беше прекратено разследване срещу Google в САЩ, но средата в ЕС е различна в сравнение с Вашингтон, където компанията се радва на повече лични контакти с правителствени представители на най-високо ниво.